ALGEMEEN > Ovens > volledige oven gescheurd/ontploft

Klein drama daarnet toen ik mijn oven open deed. De volledige inhoud van de oven is ontploft!

Het zijn kleine bolvormen, diameter van ongeveer 5 à 6 cm, mét gaatjes in voor verluchting.
De vormen zijn gegoten met een aardewerkgietklei en daarna gespoten met een matte aardewerkglazuur.
Wat ik wel al weet, is dat de ontploffing onstaat bij de afkoeling.

Kan iemand me verderhelpen want ik ben nu vrij radeloos...

Veerle
gevraagd

23 antwoorden

  • Veerle, waren de voorwerpen geëxplodeerd of geïnplodeerd ?
    beantwoord
  • geëxplodeerd, de bolletje waren onwillekeurig gescheurd/ontploft en verspreidt over de ovenplaten.

    Mysterie....
    beantwoord
  • Veerle, als de ramp plaats vond bij de afkoeling kan men zien dat er geen of nauwelijks verkleving is van het aangebrachte glazuur. Zou het kunnen dat de luchtgaatjes zijn dichtgelopen met glazuur omdat die te klein waren ? Even de scherven inspecteren of dit zou kunnen. Bij de afkoeling krijgt men een onderdruk binnen die bolvorm en klappen die bij afkoeling in elkaar. Daarom het idee van implosie.
    beantwoord
  • Ik heb even mijn scherven gecheckt en de glazuur is eigenlijk perfect. De 2 luchtgaatjes zijn ook mooi open gebleven dus er is geen glazuur aan de gaatjes.
    Weet je nog iets?

    Alvast bedankt om mee te denken!
    beantwoord
  • Nee, Veerle, dit is ( met de beschikbare gegevens ) voor mij ook een raadsel.
    beantwoord
  • @Lucien: Merci om mee te zoeken!

    Iemand anders die een idee heeft?
    beantwoord
  • Dag Veerle,
    inderdaad een vreemd raadsel.
    Een vraagje om zeker te weten dat de boel kapot is gegaan tijdens het afkoelen.
    Is op de breuklijn het glazuur scherp ? want als het niet scherp is zijn de breuken ontstaan voordat het glazuur glad gesmolten is.
    groet
    Hans
    beantwoord
  • Dag Hans,

    Ik heb ondertussen een nieuwe testoven laten lopen met enkele stuks erin. Maar ik had de afkoeling trager gezet en in de afkoeling de verluchtingspijp dicht gedaan. Ook dit heeft niet geholpen en alles was weer kapot.

    De scherf is inderdaad mooi scherp. De glazuur is zeker niet over de scherf gelopen.

    Veerle
    beantwoord
  • Dag Veerle,
    een mogelijke oorzaak is de volgende.
    Wanneer je een dunne scherf hebt en een dikke glazuurlaag dan kan het gebakken werkstuk scheuren als het glazuur onder te grote drukspanning staat.
    Eigenlijk is dit het omgekeerde van craquele in het glazuur, nu is het de klei die craqueleert.
    Dit is de enige oorzaak die ik kan bedenken.
    groet
    Hans
    beantwoord
  • Zou inderdaad kunnen want het is een dunne scherf. Maar als ik ze dunner glazuur dan zie je waar het gietgat heeft gezeten.
    Ik vrees dat er niets anders opzit dan te veranderen van glazuur, niet?

    Zou de bollen hangen op cantaldraad helpen om de onderdruk te verkleinen?

    Bij deze: heb jij een mooie witte matte glazuur?

    Alvast bedankt voor het meedenken!
    beantwoord
  • dag Veerle,
    Ophangen zal denk ik geen invloed hebben.
    Een mooi mat wit glazuur, op welke afstooktemperatuur ? Mijn recepten zijn gaar tussen 1220 en 1240
    groet
    Hans
    beantwoord
  • Mijn glazuur is er eentje van 1050°.
    Maar ik ben er nu over aan het denken om mijn gietklei te veranderen naar steengoed en ook mijn glazuur aan te passen.

    Het moet met die combinatie zijn dat het misgaat volgens mij.
    beantwoord
  • Veerle, in tegenstelling tot de mening van Hans denk ik niet dat het de glazuur is. Het is wel zo dat een te grote spanning op het glazuur problemen kan geven, maar dan in de vorm van afspringende glazuurscherfjes en afbrokkelen van het glazuur op de randen, maar nooit zo dat het werk zelf explodeerd. Een te snelle afkoeling, daar geloof ik ook niet in als de oven goed is afgesloten ( geen tocht ). Als uw oven in die mate zou afkoelen dat dit een thermische schok zou veroorzaken, zal deze bij het opwarmen ook aan de buitenzijde abnormaal heet worden. Het een staat niet los van het andere.
    Het heeft ook geen zin om naar steengoedklei over te schakelen. Wel een andere aardewerkklei zou het uitproberen waard zijn. Let hierbij op een laag silicium en een hoog aluminiumgehalte. Deze types kunnen het meeste aan.
    beantwoord
  • Het afkoelingsprobleem heb ik ook afgesloten want ik geloof daar ook niet in.
    Het is een nieuwe oven en het glazuurprogramma heeft een trage afkoeling. Zelfs bij die nieuwe testoven,met een nog tragere afkoeling en de verluchting dicht, is er nog steeds ontploffing.

    Het spijtige van die industriële glazuren is dat je niet weet wat de samenstelling is.

    Als ik nu al eens op zoek ga naar een nieuwe glazuur 1050° met laag silicium en een hoog alumiumgehalte?

    Jullie zijn alvast super bedankt voor jullie hulp!
    beantwoord
  • Veerle, dit is enkel van tel voor klei-samenstellingen. Een glazuur met een hoog alu-gehalte en laag silicium-gehalte is een zeer taai glazuur en zal ge neiging hebben om samen te trekken op 'eilandjes'. Zoek het euvel in het type klei. Ooit heb ik ook eens zo'n raadsel moeten oplossen: Ik werkte toen met klei ' Ironstone ' van Potclays. Deze klei zit vol pyriet. Alles ok, tot bleek dat het gebruikte pyriet door de fabrikant op een moment te veel zwavel te bevatten. Op 900°C explodeerde alles tot gruis. Een analyse bracht dit aan het licht. Tja, kan gebeuren.
    beantwoord
  • Ok!
    Ik verander van gietklei!
    Merci voor (hopelijk) de goede weg te wijzen!
    Ik laat jullie weten hoe alles afloopt!

    Groetjes*

    Veerle
    beantwoord
  • Dag Lucien,
    Drukspanning in het glazuur resulteert meestal in afspringende schilfers, met name op de randen.
    Toch heb ik een paar keer meegemaakt dat wanneer de scherf erg dun is en de glazuurlaag dik de klei scheurt.
    Het is uitzonderlijk maar wel mogelijk.
    groeten
    Hans
    beantwoord
  • Hans, ik betwijfel of dit kan voorvallen bij kant-en-klare glazuren, en toch niet op deze lage temperatuur. Bij hoge temp. en zelf ontwikkelde glazuren sluit ik dit niet uit, alhoewel dit zelf nog nooit meegemaakt heb. Er is voor alles een eerste keer. :-)
    beantwoord
  • dag Lucien,
    wat dat betreft denk ik dat je gelijk hebt, bij kant en klare glazuren kan dit de oorzaak niet zijn.
    blijft het nog steeds een raadsel ?
    groeten
    Hans
    beantwoord
  • Tja Hans, zeg dat wél ! Misschien moest u de schade zelf kunnen zien, dat het raadsel misschien beter in te schatten is. Nu is en blijft het giswerk he ? Zo iets als 'draaien leren' per briefwisseling. :-)
    beantwoord
  • Kom maar gezellig langs!
    Het 'resultaat' staat mooi in emmertjes voor de geïnteresseerden.
    Het blijft inderdaad een raadsel. Sommige dingen gaan nu eenmaal niet samen zeker?
    Als ik mijn moed terug vindt, begin ik er terug aan.
    Nu nog even balen....

    Bedankt!
    beantwoord
  • Wist u dat nog niet Veerle ? Keramiek is voor masochisten. :-)
    Even diep adem halen en er terug tegenaan. Succes.
    beantwoord
  • Na een jaar of 20 begin ik het te snappen!
    Maar toch kan het me nog van mijn voeten blazen.
    Dus tot 10 tellen en weer verder gaan.

    Groetjes*
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.