ALGEMEEN > Apparatuur/gereedschap > Wagner verfspuiten of glazuur

Ik gebruik reeds jaren de verfspuiten van Wagner om er glazuur mee te spuiten, en de resultaten zijn schitterend.
De verneveling is ook zeer klein daar er een luchtsroom rond de nevel wordt geblazen, ik vind dit een aanrader. Jammer genoeg zijn sommige wisselstukken niet verkrijgbaar en moet je een volledige nieuwe spuit kopen.

10 antwoorden

  • Dirk, welk type(n) gebruik je?
    beantwoord
  • Ik gebruik de Wagner W 600. Ik gebruik die al 5 jaar en heb onlangs een nieuwe spuit gekocht. Ik heb ook de muurspuiten van wagner waar ze de laatste tijd veel reclame mee maken maar ik heb die nog niet gebruikt voor glazuur. Indien ok laat ik je een berichtje
    Groetjes Dirk
    beantwoord
  • Dirk, hier ga ik dan voor mijn eerste bericht op dit forum (dat ik trouwens bijzonder interessant vind).
    Heb jij, of iemand anders natuurlijk, ervaring met de Wagner w550? Ik las in een andere discussie dat je er eentje had, vandaar. Ik overweeg deze aan te kopen maar had graag bevestiging dat het geen miskoop is om glazuur mee te spuiten.
    Iemand blij met zijn w550?
    Dominique
    beantwoord
  • Hallo Dominique,
    Ik heb een 550 gekocht voor latex te spuiten en hoopte er ook glazuur mee te spuiten. Spuiten van altex op uren gaat goed en aardig snel. Voor glazuur valt het tegen om de volgende redenen. Hij spuit te veel tegelijk voor kleine stukken zodat je snel door je glazuur heen bent in vergelijking met een normale spuit. Voor hele grote voorwerpen (meer dan een halve vierkante meter oppervlakte) is het misschien interessant. Verder vind ik de onderbeker niet erg handig om kleine hoeveelheden te verspuiten. Ik ben dus maar weer naar de gewone spuit overgegaan. Misschien dat een ander type met een veel kleiner debiet interessant is.
    beantwoord
  • Erg bedankt voor je reactie.
    Spijtig eigenlijk, ik kon er bij een promoactie eentje op de kop tikken voor €67. Wat is dan je gewone spuit? Ik ben namelijk beginner en wil eerst het vak leren voordat ik het zware materiaal binnenhaal, en niet omgekeerd, vandaar dat ik op zoek ben naar iets tussen de handspuit (beetje geknoei) en de compressor-glazuurspuit combinatie.
    Groetjes,
    Dominique
    beantwoord
  • Hallo Dominique,
    Zelf gebruik ik al jaren een gewoon fixeerspuitje dat gebruikt wordt om tekeningen mee te fixeren. Kost een paar kwartjes en is geschikt voor klein werk. Je moet er wel mee leren omgaan. Sommige mensen krijgen er geen druppel uit. Net trompetspelen: voldoende druk op mond en luchtwegen... Ik doe dat onder een afzuigkap, want de druppeltjes worden, bij voldoende verdunning, heel fijn verdeeld.
    groet, Frans V.
    beantwoord
  • Bedankt Frans,
    Zo'n fixeerspuitje ga ik me dus aanschaffen. Ik speel wel geen trompet maar ik hoop dat dingetje toch de baas te kunnen.
    Bedankt voor de reacties,
    Dominique
    beantwoord
  • Typisch hollands....blaas je goesting
    beantwoord
  • Hallo Dirk,

    Typisch Vlaams zul je bedoelen!
    Kun je de vertaling er ook bij leveren?

    groet, Frans V.
    beantwoord
  • Hallo beste keramieker
    Ik werk samen met verschillende keramiekers in Gent zie Kunst(h)art of www.kunsthart.be tout court. We hebben beide systemen, dus de Wagener, en de spuit met de compressor. De zuinigste is "en daar gaat het om zie ik" is wel de wagener. Ik zie me eerlijk gezegd geen werk van circa 80 cm hoog met de mond te blazen. Als ik de Wagener mee neem naar huis is er veel protest, dus..... Bij het spuiten is er altijd verlies maar dit kan je opvangen door je werk op een plaasteren voetstuk te zette en eventueel plaaster platen rondom in de spuitcabine. Als deze droog zijn kan je met een zachte borstel de vernevelde glazuur weer terug bijeenvegen. Zo recupereer je het verlies . Indien nodig kan ik dit naar het Frans vertalen
    Groetjes Dirk
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.