ALGEMEEN > Stoken > bakken

Hello kan iemand me zeggen of het waar is als men gedroogde werkstukken heeft deze ineens met glazuur kan bewerken zodat er een een bak kan overgeslaan worden?

Dank u
gevraagd

6 antwoorden

  • Beste Rosa,

    Het eenbrandsproces of rauw glazuren is een techniek waarbij in een stook de klei en het glazuur worden gebakken.
    Alles wat erbij komt kijken moet je maar in vakliteratuur opzoeken. Er is een speciaal boek over uitgegeven.
    Omdat je veel meer 2e keus en uitval hebt pas ik deze techniek zelf niet toe.

    succes
    Hans
    beantwoord
  • Hoi Rosa

    Bij ons op de pottenbakkerij doen we niet anders dan de glazuur meteen op de klei en dan wegbakken
    Er is dan ook een betere hechting van de glazuur op de scherf,
    Uitval valt reuze mee bij ons. Bij een bisquit brand zit ook wel uitval zo lijkt het alsof je meer uitval hebt als je direct op de klei glazuurt.
    Je moet alleen de stookcurve iets wijzigen en er rekening mee houden dat je glazuren wat hoger gestookt moeten worden voor hetzelfde resultaat

    Bak ze Frans
    beantwoord
  • Beste Frans,

    Stook je aardewerk of steengoed ?
    Wat doe je om het loskomen van het glazuur tijdens het bakken te voorkomen.
    Je krijgt dan kale plekken en druppels glazuur.


    met vriendelijke groet

    Hans
    beantwoord
  • Hoi Hans

    Wij bakken op steengoedtemperatuur 1265 graden C

    Hebben geen last van wegtrekkers of droge plekken in het glazuur.
    Voegen ook altijd een half procent bentone toe aan ons zelfgemaakte glazuur wat nogal wat klei bevat voor een betere hechting.
    Slechts met een glazuur hebben we problemen gehad en dat kwam doordat we metaalzouten gebruikten om die glazuur in te kleuren

    Frans
    beantwoord
  • Hallo hier HANS, IK BEN BENIEUWD TE VERNEMEN HOE HET GAAT MET KLEIBAKKEN. iK BEDOEL GOED GEKNEDEN KLEI ZONDER LUCHTBELLEN GEDROOGD.
    kAN DE TEMPERATUUR IN WELKE OVEN DAN OOK CONTENU AANGEZET WORDEN ZONDER THERMOSTAAT .OF MOET DE OPWARMING IN GEDEELTEN GESCHIEDEN.
    HET BAKKEN VAN KERAMIEK EN KLEI SCHIJNT NOG AL TE VERSCHILLEN.
    beantwoord
  • Het is zeer goed mogelijk om 'rauw' te glazuren. Wat belangrijk te weten is dat de stukken bij het glazuren kwetsbaarder zijn dan wanneer ze al biscuit gebakken zijn en dat de glazuur een hoger gehalte klei moet bevatten omdat deze moet meekrimpen met de scherf: de krimp die anders tijdens de biscuit-brand optreedt moet ook worden opgevangen.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.