ALGEMEEN > Klei - algemeen > st joris rode zilverzandklei

Heeft er al iemand met deze klei gewerkt? Ik heb zo'n kleibrood liggen. Ongebakken is de klei ongeveer geel-mosterdkleurig-beige. Voor een bepaald werk zou ik graag weten hoe die afbakt. Ik wil een warme diepe oranjerode kleur of terrra-achtig, maar donkerrood vind ik niet mooi. Op foto's op verkoopsite lijkt de kleur wel ok maar dit lijkt me niet betrouwbaar.
Testjes maken is momenteel niet mogelijk.
alvast bedankt
gevraagd

3 antwoorden

  • Anna, naar gelang de temperatuur gaat deze kleur wat verschillen, maar op aardewerktemp. is die iets rozig en op steengoed zeem-kleurig. U kan zelf de gewenste kleur maken door er wat roodbakkende klei onder te mengen.
    beantwoord
  • Hoi Lucien

    Als die klei op aardewerktemp. rozig en steengoedtemp. zeemkleurig afbakt, dan vind ik de benaming van de fabrikant: roodbakkend...... nogal misleidend.
    Ik heb ook al ondervonden dat de zogenaamd witte draaiklei van witgert er op 950 +/- koffiemelk uitzag, verwachte hiervan een donkerder tint op 1250 en werkte het stuk daarom gedeeltelijk transparant af, maar bekwam een heel lelijk vies grijs.
    Ik vind dat ze toch de eindkleur -per meest gebruikte temperaturen- er eigenlijk bij zouden moeten zetten.
    Soms wil je de kleikleur toch mee laten spelen in de afwerking.
    In sommige winkels heb je wel stalen, maar alleen van bepaalde merken, vb creaton (zal de fabrikant wel bijleveren) wat natuurlijk ideaal is.
    IK weet al wat je gaat zeggen: altijd van alles vooraf stalen maken, dus ook van de klei!
    Maar, zoals gezegd gaat dit momenteel niet.

    Groetjes anna
    beantwoord
  • Anna, bij de meeste kleiboeren hebben ze reeds gebakken klei-stalen op verschillende temperatuur en oxydatie-conditie, zo ook bij Willems die St Joris-klei verdeelt. Een afbeelding is nooit helemaal correct.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.