ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > glazuur over elkaar? en waterdicht maken

ik heb een vraagje, heb een vaas van binnen geglazuurd met effect glazuur, maar toch "zweet" de vaas nog door, is het mogelijk om na het effect glazuur, nog de vaas van binnen te spuiten met transparant glans, dus voor t bakken de 2 glazuren aan te brengen, over elkaar ?
ik houd nml problemen met het waterdicht maken, of zal dit ook niet helpen...
MVG arina
gevraagd

32 antwoorden

  • Lukt dit niet met bootlak, a.stokkink ?
    beantwoord
  • ik heb 'm ook ingesmeerd met bootlak, ook toen was hij niet helemaal waterdicht, wordt er bijna wanhopig van....... Ze (familie) vinden ze allemaal mooi, maar ik wil ze niet kwijt voor ze echt waterdicht zijn..........
    grrrr
    beantwoord
  • Ach, het is misschien niet helemaal zoals het "hoort"maar betonimpregneer.. van de bouwmarkt "doet" het goed.
    beantwoord
  • en dan ff dit.........kun je over onderglazuur transparant glazuur aanbrengen met een kwast ? of strepen??
    kan nml de compressor met spuit ff niet gebruiken, normaal spuit ik tr. glazuur
    beantwoord
  • hallo Lucien, bedoel je dat spul wat ze op de gevel smeren om deze waterafstotend te maken, of heb ik het over iets anders
    beantwoord
  • sorry ik bedoel natuurlijk Carol............haastige spoed,...zelden goed
    beantwoord
  • Arina, mijn ervaring met een tweede × glazuren na een effect glazuur is positief, ik had het effect glazuur gezeefd de eerste keer, wat niet de bedoeling moest zijn , en na een tweede keer glazuren (met de kwast) is de pot mooi geworden en voor bijna 100% waterdicht.
    Nog even gespoeld met waterglas en ik doe voor de zekerheid dan toch nog een transpirante onderzetter onder de pot.
    groet,
    Truus w.
    beantwoord
  • Inderdaad Arina
    beantwoord
  • A.Stokkink,
    Ik had reeds siliconen-impregneer voor o.a. baksteen waterdicht te maken, zoals ook Carol correct heeft aangegeven. Dit is een haast waterdun product dat men in muren injecteert. In de vaas gieten en evn laten inwerken. De rest opnieuw in de verpakking gieten voor de volgende lekkende vaas. Een tweede laag glazuur helpt echt niet. En ja, ik wist dat die vernis niet voldoende zou werken. Waterglas is ook een tijdelijk oplossing.
    beantwoord
  • heb even gegoogeld. en kwam HG waterdicht voor gevels tegen, zou ik dit kunnen gebruiken ?
    beantwoord
  • HG zegt me niks, maar het is niet een product om OP de gevel te zetten, maar op plinthoogte IN de muur te injecteren tegen optrekkend vocht.
    beantwoord
  • kun je mij een naam/merk noemen dan, zodat ik hier mee verder kan,
    heb na vorige berichten ook div. bouwmarkten bezocht maar ze kunnen me zonder naam niet verder helpen...
    beantwoord
  • Het goedje wat ik heb is Trimetal Het is een rood met wit blik. Er staat ook nog AUBERAC op. Een Waterafstotend product voor beton. Kleurloos. Gekocht bij de plaatstelijke schilder maar uiteraard ook verkrijgbaar bij de bouwmarkt. Contactgegevens: Akzo Nobel. Voor Nederland 0184-606464 (Groot Ammers). Voor Belgie 0032 02/2542211 (G.Levistraat 2 1800 Vilvoorde).

    Wat het kost weet ik niet meer maar ik doe er al lang mee. Volgens mij was het niet goedkoop maar het wérkt!!!! Zoals Lucien al schreef. In je vaas/pot gieten, even laten inwerken en dan weer terug in je blik. Ik heb het overigens overgegoten in een fles en giet het middels een trechter daar terug in. Waarom ik het blik al die tijd nog op de plank had staan is me een raadsel maar nu kwam dat dus mooi van pas ;-) Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Groetjes, Carol
    ps ik weet het niet zeker maar ik dacht dat HG op basis van waterglas is.....
    beantwoord
  • O...en het is niet om in de gevel te injecteren... je smeert het er gewoon op.
    beantwoord
  • Zulke producten werken ook uitstekend, maar als je een schilder onder de arm kan nemen is dit meegenomen. Sommige producten om OP de muur te zetten dringen niet voldoende diep door en geven eerder het resultaat van een lak. Als dit product zo dun als water is werkt het. Om toch maar een van de vele merken te noemen en zowel in België als in Nederland te koop ( zie hun website ) is REWAH
    beantwoord
  • ......We hebben het toch nog steeds over het waterdicht maken van een vaas he Lucien :-)
    beantwoord
  • Tja Carol, dat was toch onze bedoeling ? :-) Wat werkt voor een baksteen, werkt voor een keramische vaas was zo mijn idee. En u weet het al, dat spul werkt!
    beantwoord
  • Ik lees net de hele discussie over vazen waterdicht maken. Fijn, ga ik toepassen. Maar werkt die impregneer ook voor een volgend probleem: Ik maak tuinbeelden (mensfiguren) waarvan ik de kleding wel glazuur, maar de huid (gezicht, armen en benen) alleen met ijzer en rutiel water inkleur. Daardoor krijg je op den duur een groene aanslag (die wel weer weg te poetsen is). Ook hangt een meisje (zie foto) met haar ene voet in de vijver en na 2 weken is haar voet al vuil!
    Graag advies. Tjalda Wesseling
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Voor die gezichten zou het moeten werken. Het maakt de 'steen" tenslotte waterafstotend.
    De voet in de vijver is een ander verhaal. Alg groeit overal op tenslotte en die voet zit doorlopend helemaal onder water natuurlijk. Er kan geen lucht bij. Misschien dat het wel iets langer duurt. Maar....... ik vraag me af of het goedje niet schadelijk is voor de vissen.
    beantwoord
  • Helemaal algenvrij zal dit niet maken, denk ik, maar zoals u ook denkt, Carol, gaat dit het proces toch sterk vertragen. Schadelijk voor de vissen is dit niet als men dit maar lang genoeg laat droge/uitharden. Men zou kunnen dit been een tijdje in dat product kunnen ondergedompeld houden om maximale verzadiging te hebben.
    beantwoord
  • Lucien, ik heb een mail gestuurd naar Rewah, en kreeg te horen dat hun dit niet verkopen, alleen om waterafstotend te maken en niet waterdicht...hun spullen waren hiervoor niet geschikt..
    nu verder op zoek, hoop toch nog op een tip, iets wat makkelijk in de winkel/bouwmarkt te koop is, graag merk en naam van t spulletje erbij
    groetjes
    beantwoord
  • Had je aan mijn info niks dan?
    beantwoord
  • jawel, maar ik moet een adres oid hebben waar ik t kan kopen, bij de schilderbedrijven en bouwmarkt hier kennen ze t niet, en als ik mail naar de info die hebt gegeven, krijg ik geen reaktie...dus ik kan er helaas niet mee verder, jammer want t lijkt me DE oplossing, dus als je mij nog verder kunt helpen? graag!!! MVG arina
    beantwoord
  • Maar a.stokkink toch, die hebben dat wél. Ik heb er 10 liter bij hen aangekocht. U moet enkel vragen naar een siliconenpolymeer om opstijgend vocht in muren tegen te gaan. Als je vraagt naar een product om potten waterdicht te maken,.... nee, dàt hebben ze niet. Kijk anders eens, zoals Carol gedaan heeft in een bouwmarkt. Er zijn nog fabrikanten van dat spul.
    beantwoord
  • ik heb hier ook naar gevraagd, maar ze zeggen dat t waterafstotend is en niet waterdicht maakt....ga morgen nog eens bij een andere bouwmarkt informeren, maar 10 lt is wel erg veel, misschien zijn er kleinere verpakkingen.
    beantwoord
  • Misschien heb je hier iets aan dan
    www.trimetal.nl/nl/Distributie/Pages/default.aspx
    Hier kun je adressen in Nederland vinden. (ik weet niet waar je woont natuurlijk.) Maar ze hebben ook een .be site. Succes.
    beantwoord
  • Ook dit is trouwens volgens het blik waterafstotend maar het wérkt dus wat kan mij het schelen wat er op het blik staat. En ik heb geen 10 liter maar gewoon een klein blikje. Dus je kan het altijd proberen. Toch?
    beantwoord
  • Tjonge tjonge, ...... en je centjes niet vergeten.
    beantwoord
  • ja zeker heb een adres hier in de buurt (25km) gevonden, en ga er morgen naar toe, jullie horen nog, allemaal bedankt voor jullie reakties !!!
    beantwoord
  • Hahaha... ook voor een klein blik had ik meer nodig dan een paar centjes Lucien (:-) Succes Ariane
    beantwoord
  • (:-) Groot blik gekocht. Was goedkoper de liter. (:-)
    beantwoord
  • ik heb nu een oplossing gevonden, werkt prima en is niet duur.
    Aquaplan/ lekdicht van de Gamma, nog geen 15 euro per blik) dit is een een dikke vloeibare substantie, met daarin vezels.
    dik met een kwast aanbrengen en goed laten drogen, eventueel een tweede laag aanbrengen , het is grijs van kleur, in donkere vazen spuit ik er dan even iets zwart over en je ziet er niets van, en werkt prima.
    groetjes
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.