ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > wat doe ik fout?

Hi guys,
Ik heb het volgende probleem: Ik heb een gevelsteen gemaakt en gestookt. Daarna heb ik hem geglazuurd. Toen de steen uit de oven kwam was het glazuur ontzettend onregelmatig; sommige delen waren dik geglazuurd, andere delen keek je zo doorheen. Ik heb vervolgens nogmaals glazuur aangebracht en nogmaals gestookt. De gevelsteen kwam nu uit de oven met 3 scheuren en het glazuur op zich was nog steeds niet mooi egaal. Moet ik langzamer opstoken en langer pendelen om een egaal glazuur te krijgen? Moet ik een 2e glazuurbrand anders stoken dan een 1e?

En dan nog een algemene glazuurvraag; als ik iets met de kwast glazuur, komt het zowieso nooit egaal dekkend uit de oven. Hoe kan ik dit het beste oplossen (ik neem aan net als bij bovenstaande gevelsteen, maar ja... hoe)
Help, please
Alvast bedankt voor evt. reacties,
Karin

4 antwoorden

  • Beste Karin,

    ik zie dat je nog steeds geen reactie hebt gehad,.
    Je vraag is ook veelomvattend.
    een paar opmerkingen waar je misschien wat mee kan.
    - als je glazuur kwast dan zie je bijna altijd de kwaststreep. Als je het glazuur met bindmiddel aanmaakt (b.v. Tylose 2% aan het droge glazuur toevoegen) dan zul je merken dat het makkelijker uitstrijkt en ook in twee of drie kruislings over elkaar aangebrachte lagen op te brengen is.
    - iets een tweede keer bakken levert meer risico.
    dit is ook afhankelijk van hoe hoog je stookt. Hoe hoger hoe groter het risico.
    Het hangt ook van de soort klei af.
    - het ontwerp van de steen is ook belangrijk welke dikte heb je in het materiaal, hoe dikker de stukken zijn hoe langzamer je moet stoken.
    - wat voor oven heb je als de steen er maar net in past kun je daar ook scheuren van krijgen

    Ik hoop dat je er wat aan hebt
    succes
    Hans
    beantwoord
  • Jaja, glazuren opbrengen is geen schilderen, ook al doe je het met de kwast. Dat is echt een kunst op zich en begint met een heel erg goede kwast, die veel glazuur vasthoudt. Wij deden dat altijd met een oude scheerkwast. Hele dikke chinese kalligrafiekwasten, waarvan de de haarpartij (die zo prachtig in een puntje valt) dan afknipt tot één rechte kant, zijn ook uitstekend te gebruiken. (Hoewel het doodzonde is van de kwast.)

    Tot zover de kwast. Nu het opbrengen: A: zie tip Hans, gebruik stijfsel. (Sowieso als je een tweede laag aanbrengt over al gebakken glazuur, dan helpt het ook om het voorwerp eerst in de over lekker heet te maken voor je voor de 2e keer glazuurt!!)
    B: NIET het glazuur erop strijken, maar al DEPPEND en draaiend met de kwast met een zo vol mogelijke kwast regelmatig opbrengen.

    Verder...het kan ook aan het soort glazuur liggen. Het ene glazuur is veel "gevoeliger" voor verschil in dikte dan het andere. Waarom moet er ook perse glazuur op? Kan je niet gewoon lekker frotten met majolica en daar transparant overheen gooien? Dat gaat toch altijd goed.

    Nou, succes, je doet dus niets fout, want als je niet experimenteert ontdek je ook niets.
    beantwoord
  • Hoi Hans,

    Bedankt voor je reactie. Ik denk dat ik hier wel wat mee kan.

    Groetjes,

    Karin Groot
    beantwoord
  • Hoi Bries,

    Dank je voor je antwoord. Ik zal zeker in de toekomst nog wat gaan experimenteren.

    Groetjes,

    Karin Groot
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.