ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > kant en klaar glazuur

Met bewondering lees ik alle kennis van jullie keramisten! Ik heb een vraag. Welke kant en klare glaz uur kan ik het beste gebruiken over handbeschilderd bisquit? Wil een paar vazen voor in de tuin maken maar ben bang dat er in no-time haarscheurtjes in komen. Wie heeft een goeie tip? Alvast bedankt!

16 antwoorden

  • Dag Wilma,

    een antwoord op die vraag kun je alleen krijgen als je de gebruikte klei en afstooktemperatuur bij je vraag vermeldt.
    groet
    Hans
    beantwoord
  • Hallo Hans,
    het enige wat ik weet is dat de klei uit Duitsland komt. Ik koop het in bij een aardewerkfabriek. Hij stookt op 1035 graden. Ik hoop dat je hier iets mee kan. En alvast bedankt he!
    Groetjes Wil
    beantwoord
  • dag Wilma,

    ik bedoelde de afstooktemperatur van de glazuur

    groeten
    Hans
    beantwoord
  • Hoi Hans,

    zelf gebruik ik de 9696 te koop bij Joop Cock en ik stook op 1080 graden.
    Heb geen idee of dat ook geschikt is voor buiten.

    Groetjes,
    Wilma

    beantwoord
  • Wilma, dit is nog steeds geen informatie waar je een zinnig antwoord op mag verwachten. Ga je er van uit dat Hans maar moet uitvlooien wat voor samenstelling dat glazuur heeft om dan zo goed en zo kwaad een gok te doen of dit glazuurnummer al dan niet past op een weer nog eens onbekende klei-samenstelling, als we er al van uit mogen gaan dat 9696969 een glazuurnummer is.
    beantwoord
  • Dag Wilma,

    Om keramiek te maken die geschikt is voor buiten adviseer ik om minimaal op 1200 C te stoken.

    Met betrekking tot je craquelevraag:
    Daar is eigenlijk niets te voorspellen. Een proefje maken en dan kijken wat er gebeurd.
    Als er craquele ontstaat dan kan je het glazuur aanpassen door 1 tot 10 % kwarts toe te voegen en door middel van proefjes te kijken of dat je probleem oplost.
    succes
    Hans
    beantwoord
  • Nee hoor Lucien, ik ga helemaal nergens van uit. Schilderen op aardewerk is mijn grote hobby en van glazuur heb ik helemaal geen verstand. Laat staan van glazuur maken. Ik wilde alleen maar een tip van iemand die misschien een goeie kant en klaar glazuur voor buiten wist.
    Groetjes wilma
    beantwoord
  • Hallo Hans,
    Dank je wel voor je advies. Ik weet er zelf echt niets van. Het schilderen, glazuren en stoken gaan goed en nu ga ik het zeker proberen met kwarts toe te voegen.
    Moet nog veel leren en dat doe je toch ook door vragen te stellen.
    Groetjes Wilma
    beantwoord
  • Ja hoor Wilma, je gaat er van uit dat iedereen ALLE nummers kennen van de glazuren van ALLE leveranciers, u totaal geen informatie hebt betreft uw kleisamenstelling én de boven- en ondergrens van stoken. Degelijke tips zijn het gevolg van degelijke informatie. En als u niet weet wat degelijke informatie is kan het nuttig zijn er wat vakliteratuur op na te slaan. Per slot is omgaan met keramiek iets complexer dan pakweg ansichtkaarten knippen en plakken.
    En zoals Hans reeds terecht aangaf, er is een zeker minimumtemperatuur vereist om haarscheurtjes te vermijden. Dit betekend concreet dat u de temperatuur-bovengrens van uw klei zal moeten stoken, zoniet zal elke glazuur vroeg of laat barstjes vertonen. Bij aardewerk-klei zal dit nét boven de 1100°C liggen om reden dat het calcium, aanwezig in de klei dan pas gaat sinteren.
    beantwoord
  • Lucien,heb inderdaad geen idee van de kleisamenstelling omdat ik het daar met de man waar ik de biscuit koop, nooit over heb. Omdat ik, simpelweg, het schilderen het leukste vind. En ja, dan krijg je van die domme vragen. Maar van domme vragen leer je ook. En de op het vijandige af van het beantwoorden van vragen is niet erg uitnodigend om op deze manier meer kennis te vergaren. Maar bedankt voor je reacties.
    beantwoord
  • Ik had zo het gevoel dat deze houding uw richting uit kwam. Als u de informatie die u ondertussen had geplaatst in uw eerste mail, kon er enigzins een zinnig antwoord op volgen, en dat weet u wellicht ook wel.
    beantwoord
  • Beste Wilma,
    Ik denk dat velen niet de kleisamenstelling weten, wel tot welke baktemperatuur de klei kan gaan. Dit MOET de verkoper je zeker kunnen vertellen.
    Je vraagt naar kant en klare glazuren...ook iets waar je de samenstelling niet van kent en mogelijk niet te weten kan komen.
    Het is inderdaad interessant meer over de verschillende facetten te weten wat betreft klei en glazuur. Maar zijn er velen die gewoon lekker werken met klei en de kant en klare glazuren zonder zich bewust te zijn hoe complex het allemaal is .

    Misschien is mijn reactie erg simpel en niet professioneel maar >
    vraag naar de stooktemperatuur van je klei en
    kijk bij je verkoper naar een passend kant en klare glazuur (naar je persoonlijke smaak) voor die temperatuur.

    Veel succes, Sonja
    beantwoord
  • Hallo Sonja,
    bedankt voor je berichtje! Ik lees pas een weekje deze site en vind het erg interessant! Ik schilder al jaren aardewerk en ben heel erg tevreden met de glazuur die ik koop bij Joop Cock, de Ferro 9696. Weing tot geen cracquele! Maar ik wist/weet gewoon niet of dat ook geschikt is voor buiten. Soms schilder ik wel 9 uur aan een vaas en als dat dan kapot gaat zou ik het zonde vinden. Natuurlijk kan ik een proef maken maar ik dacht zo, zoveel mensen met zoveel kennis, misschien hebben ze een gouden tip. Ik ben ook geen keramiste maar meer een plateel-schilderes. Opgeleid bij de Porceleyne Fles. Zit ook pas sinds kort achter de computer. De laatste digibeet van Nederland, denk ik! Dank je wel voor je leuke reactie! Wilma
    beantwoord
  • is niet nodig om op 1200 te stoken dakpannen worden ook niet op 1200 gestookt en die liggen toch jaren op een dak zonder dat er iets mee gebeurd .

    en craquele kan ook ontstaan door t te snel afkoelen van je product ligt dus niet altijd aan de glazuur .
    beantwoord
  • Tja, Kevin... met dit laatste gegeven zijn we weer terug bij af en roept dit gegeven weer nieuwe vragen op, op de allereerste vraagstelling.

    Ergens in het forum staat een leerzame discussie over de klei, over de stookwaarden en de vorstbestendigheid van het werk...
    Als men goed te werk gaat en werk wil maken bedoeld voor bepaalde doeleinden begint het proces: bij de klei.
    Om het nog moeilijker te maken kan men verschillende stookwaarden gebruiken (bedoeld voor verschillende kleien) en bij verschillende kleien, horen verschillende samengestelde glazuren.

    Tja, een craquele kan ook ontstaan door het te snel afkoelen van het werk én de craquele kan ontstaan door een niet "passend" glazuur op de ondergrond.

    Goede raad/cursus/boeken is/zijn duur en wanneer men denkt dat het allemaal zo gemakkelijk is en direct de informatie die men nodig heeft van dit forum kan "plukken" zonder een bepaalde "ondergrond" in de vorm van studie of studiemateriaal, zal menigmaal voor een teleurstelling komen te staan. Met regelmaat kom ik tegen dat mensen denken dat dingen gewoon simpel zijn omtrent de keramiek, dat men dingen in een ommezien kan realiseren en dat dingen gemakkelijk af te ronden zijn...en dat ALLES gecombineerd kan samengesteld worden. En dat is ook zo.......als men kennis van zaken heeft. Heeft men niet die kennis van zaken dan loopt ALLES in het honderd. Dat hoeft natuurlijk ook geen probleem te zijn want dan gaat het in de vuilcontainer en wordt het later weer verwerkt in onze steengoedklei. Tis toch al gebakken... :-)
    beantwoord
  • Oh ja, Wilma....als je een kant en klaar glazuur hebt gevonden bedoeld voor een bepaalde hogere temperatuur....en je hebt een ondergrond/klei, bedoeld voor een wat lagere temperatuur ..... en je gaat stoken op de temperatuur die geschikt is voor je glazuur, dan is het mogelijk dat men erg teleurgesteld is over het smelt-proces van het werk.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.