ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > tinoxide of titaanoxide

Ik heb enkele jaren geleden bij een alles in 1 koop glazuuringrediënten gekocht.Nu ben ik alles aan het uitsorteren en ben tegen een probleempje aangelopen.Ik heb 2 potten met daarop de vermelding TiO( wat staat voor Titaanoxide,als ik het goed heb) ,op een andere pot staat echter volledig de omschrijving Titaanoxide.Omdat het bij dezelfde persoon is gekocht ga ik ervan uit dat er mogelijk een fout is gebeurd: nl dat er in de potten met TiO > Tinoxide ( SnO) zit .
Is er een manier om vast te kunnen stellen of het om titaan- of tinoxide gaat ?

Groetjes Sonja
gevraagd

11 antwoorden

  • dag Sonja,

    een proefje maken
    een glanzend transparant glazuur, 10 % toevoegen.
    De egaal glanzend witte is Tin, titaan is wat matter en niet helemaal glad en niet egaal wit
    succes
    Hans
    beantwoord
  • Bedankt Hans,

    Ik ga binnenkort een proef uitzetten.Ik ga ervan uit dat een glazuurstook op 1050 voldoende is voor de test.

    Groetjes Sonja
    beantwoord
  • Dag Sonja,

    succes met de proef, 1050 is voldoende hoor

    groeten
    hans
    beantwoord
  • Hallo Sonja en Hans,
    Een proefje is in dit geval echt niet nodig, als het resultaat al duidelijkheid zou verschaffen.

    De chemische omschrijving van titaanoxide is TiO2, ook wel titaandioxide genaamd. Bij jou is er waarschijnlijk een kleine schrijffout gemaakt en is de twee achter de O vergeten.

    De chemische omschrijving van tinoxide is niet TiO2, maar SnO2. In jouw geval heb je dus te maken met twee verschillende oxides, beide wel witmakers maar titaanoxide is bovendien ook nog een kristalvormer. Het is een vergissing die vaker voor komt.
    Met groet van www.michelkuipers.nl

    beantwoord
  • Michel ,

    bedankt voor je bericht.Ik had inderdaad niet aan de mogelijkheid gedacht dat de omschrijving wel eens niet compleet kon zijn.Ik ben helaas nog niet thuis in alle chemie die bij het glazuren er bij komt.( er bij kan komen) .Ik zal ook nog even de discussie elders op het forum lezen want als ik het goed hebt is dat onlangs aan de orde gekomen.

    Groetjes Sonja
    beantwoord
  • Sonja, het soortelijk gewicht van Tinoxyde is haast tweemaal dat van Titaanoxyde, als dat kan helpen.
    beantwoord
  • Ik heb een klein potje met waarschijnlijk titaanoxide.
    Kan ik dit gebruiken om een donker gekleurde klei mee in te wassen nadat dit bisquitgebakken is?
    beantwoord
  • Ginie, ik denk niet dat titaan(di)oxide daarvoor het best is aangewezen. Zirkoonox. of kaolien zal zeker beter meevallen om op donkere klei in te wassen, als uw bedoeling is er een lichter 'patine' op te zetten.
    beantwoord
  • Hallo Lucien,

    Ik heb beide grondstoffen niet in huis. Het lijkt me dat ik een van beide beter na de bisquitbrand kan opbrengen. Klopt dit?
    beantwoord
  • Ginie, op bisquit moet je er wél 10 % glazuurfritte aan toevoegen.
    beantwoord
  • Hallo Lucien,

    Bedankt voor je reaktie. Ik kom pas volgende week weer op de Volkshochschule voor het "Toepfern" en zal dan de benodigde grondstoffen -indien aanwezig- meenemen.
    Ben overigens zeer benieuwd hoe dit gaat worden.

    Ik wil je hierdoor ook nog bedanken voor de tip om kaolien te gebruiken om donker gekleurde bisquit gebakken klei mee in te wassen. Het is heel mooi geworden.

    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.