ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > pinholes

De laatste tijd komt het regelmatig voor dat mijn glazuur aan de buitenkant pinholes (gespoten)heeft en aan de binnenkant (gegoten)niet. Het is binnen/buiten zelfde glazuur. Soms corrigeer ik het met een nieuwe laag glazuur. De ene x gaat dat goed de andere x weer nieuwe pinholes. Het biskwie is goed schoongemaakt (stofvrij gespoten en met natte spons. Wie o wie heeft hierover een idee!
gevraagd

6 antwoorden

  • Marga, er kunnen hiervoor twee redenen zijn:
    - te lage bisquitstook en te weinige verluchting tijdens die stook.
    - te snelle glazuurstook of te weinig gependeld op max. temperatuur.
    ( of beiden )
    beantwoord
  • Beste Lucien, dank voor je reactie. Wat zou jouw advies zijn wat betreft biskwiestooktijd in combinatie met glazuurstooktijd. Het gaat over ongeveer 40 cm hoge vazen, 1cm dik, door ringen opgebouwd, klei123? groet marga
    beantwoord
  • Marga, zorg dat er bovenaan je oven een verluchting zit en hou die steeds open. Bisquit stook je minstens tot 950°C. Glazuurstook moet je een gemiddelte halen van 150°C/h. en niet sneller. Bij taaie glazuren ( die appelsienhuid of pinholes veroorzaken) best wat pendelen ( 15 à 20 min. extra ) op max.temperatuur.
    beantwoord
  • Beste Lucien, weer bedankt.Ik stook allebei de branden eigenlijk altijd hoger, 1020 en opstook 100 graden per uur en pendel 20 minuten. Dus dat zou dan goed moeten zijn. Ik lucht de oven meestal tot ongeveer 600 graden en dan sluit ik hem helemaal af. Wat ik kan proberen is het hele stook open laten (twee luchtgaten bovenin). Wat raar blijft is dat de pinholes alleen aan de buitenkant zitten..........
    beantwoord
  • Marga, dit is niet zo vreemd. De temperatuur blijft binnen wat langer hangen en heeft de glazuur iets meer tijd op zich te sluiten. Probeer eens met er een half procent lithiumcarbonaat aan toe te voegen. Dat gaat het smeltproces in gang trekken en als trigger werken. 2% flint aan toe voegen kan ook gunstig werken. Goed idee het bovenste luchtgat open te laten gedurende de ganse stook.
    beantwoord
  • Beste Lucien. Dat ga ik zeker even proberen, ga onmiddelijk naar mijn glazuurschuur. Dank je.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.