ALGEMEEN > Techniek > Polijsten

Wie kan mij iets uitleggen over het volgende. Ik heb een handgemaakte bol (12 cm doorsnee) ingelegd met een anders gekleurde (grovere) klei. Na een paar dagen rustig drogen heb ik de buitenkant gepolijst met een gladde steen. Het glansde voortreffelijk. Daarna heb ik hem onafgedekt laten drogen. Ik zag na 2 dagen dat de bol een scheur kreeg in het midden naar binnen toe. Ik denk nu dat hij te snel is gedroogd. Had ik hem weer af moeten dekken in een krant? Ik was bang dat de glans dan verloren zou gaan. Als ik een dergelijke glans krijg zonder terra sigillata, wat is dan het nut hiervan?

Alvast Hartelijk dank.

5 antwoorden

  • Marian, het is me niet helemaal duidelijk. Hoe hebt u het grovere kleigedeelte kunnen opglanzen. Kan het krimpverschil tussen de verschillende kleien de oorzaak van het barsten zijn? Was dit een redelijk oppervlakkige ' inleg ' ? citaat: Als ik een dergelijke glans krijg zonder terra sigillata.. Was er reeds glans zonder op polijsten? U gaat er toch niet van uit dat het aanbrengen van een fijnkorrelig slib , dit slib ' terra sigillata ' is ? Als men dit slib gaat polijsten, dan pas kan men van terra sigillata spreken. Ik denk dat ik uw vraag daardoor niet zo goed begrepen heb.
    beantwoord
  • Ook mij zijn dingen niet helemaal duidelijk,
    Aanvullend zijn echter mijn ervaringen, dat de "bollen" mits gelijkmatig gedroogd het in de "keramiek" toch altijd wel goed doen. :-)
    Onafgedekt in augustus vergt toch wel wat aandacht.
    het werk moet toch wel "gelijkmatig" worden gedroogd en dat geldt ook voor bollen.

    - Is het mogelijk dat de bol niet is gedraaid tijdens het droogproces?
    - Is dezelfde klei gebruikt, ingekleurd, of was dit een ander soort klei?
    - Hoe is de bol gevormd? Waren het twee aan elkaar halve delen gezet of een bol in het geheel gevormd in een mal?

    Het nut van polijsten, bedoeld zoals jij het hebt beschreven, heeft volgens mij een voordeel dat men:
    - door polijsten het werk wat "sterker" maakt.
    - men een bepaalde glans voor ogen heeft door na de biscuitbrand het werk op te willen poetsen met was.
    - men gebruik wil maken van een rookstook en nadien gebruik wil maken van was.

    Het polijsten gaat niet verloren hoewel het wél zo lijkt na droging werkstuk.
    De glans is op te halen, na de biscuit met was en een ongepolijst werkstuk kan men niet zo glanzend op poetsen met was als gepolijst werk.

    Polijst eens met hematiet op een witte klei. Behandel het werk nadien met was.
    Duidelijker kan ik het voorbeeld niet maken.
    beantwoord
  • Dag Lucien en Marrie, dank voor jullie reactie.
    Ik verwacht zelf dat het door het te snel drogen komt.
    De bol heb ik gemaakt met klei rolletjes, in model geklopt en even rond gerold in een grotere mal. Na ongeveer 3 dagen in kranten met een plastic zak eromheen die iets open stond, heb ik er groeven van ongeveer 4 mm diep in gemaakt en deze ingelegd met een grovere witte klei. Daarna weer drogen (2/3 dagen) polijsten met een glad steentje en opwrijven met een plastic zakje. De glans op het witte en bruin bakkende klei is dezelfde. De barst loopt over het breedste gedeelte van de bol, daar waar een eventuele spanning het hoogst zal zijn. Ik verwacht dat dit langs een klei rolletje is. Ik heb geen slib gebruikt. Ondanks de barst zal ik het toch bakken omdat ik wil weten of de glans zo blijft of dat ik het op moet wrijven met was. Ik probeer morgen een foto te plaatsen.
    Groet Marian
    beantwoord
  • Hallo Marian,mijn ervaring is dat je kan polijsten zoals jij ook doet maar dat werk maakte ik om het op 940 graden bisquit te bakken en het later in een kuilvuur te stoken,weet niet wat jij met dit werk van plan was?
    Als je polijst wordt het inderdaad mooi glad en glimt het,als het aandroogt gaat er wat van die glans af en als je je bisquit laag bakt blijft de scherf poreus dus ook iets meer open.Als je hoger stookt sintert de scherf meer dicht zodat je ook minder effect zal krijgen [ook als je het in een kuilvuur stookt] als je het later met een was zal insmeren.Mooi voorbeeld van stoken in een kuilvuur zijn de schelpen van Betsy de Jonge die een aantal jaren geleden exposeerde in het keramiekcentrum in Tegelen en daar werd toen ook een filmpje van haar werkwijze vertoond.

    Ook bij het drogen zoals je zegt om het in kranten te wikkelen...zou dat nooit doen want kranten nemen extra vocht op.Je kon de kleibal gewoon in dicht plastic laten staan en is het dan na een paar dagen zo ook wat aangedroogt en kan je het dan bewerken met die andere klei.Omdat je in die groeven weer verse klei hebt gebruikt en de eerste klei al wat aangedroogd is,heb je misschien daardoor ook verschillende krimp gekregen?

    Het is altijd goed om je experiment verder uit te werken want door het doen leer je het meest,succes.

    Caroline Kuiper.
    beantwoord
  • Op bijgaande foto zijn als het goed is zowel de glans als de breuk te zien. Ik had de bol gewoon biscuit willen bakken in de elektrische oven, en naderhand hoopte ik op een glans die geen verdere glazuurlaag nodig had. Voor een raku stook zou de bol niet sterk genoeg geweest zijn vermoed ik. Ik google nog even voor de schelpen. Ik ga het in elk geval nog een keer proberen en dan rustiger laten drogen, ook tussendoor. Uit jullie antwoorden heb ik wel wat ideeën gekregen voor een verdere afwerking. Mijn dank hiervoor.

    Vriendelijke groeten
    Marian Fleuren
    Bijlagen:
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.