ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > rood

heb 3 jaar geleden een atelier van een collega leeg gehaald en ben het eindelijk aan het sorteren, uitzoeken en opruimen.
ben vandaag toevallig een doos met uraanoxyde aangetroffen
laat maar horen of je geinterresseerd bent
groet hans de bruin 0621234348
gevraagd

4 antwoorden

  • Hans, geef die rotzooi maar beter af bij de ophaal gevaarlijk afval. Tegenwoordig heeft men rood in pigmentvorm van de fabrikant Ferro. Het rood 270 944 gaat tot 1350°C en is veilig in gebruik. ( van Degussa overgenomen. Bestaat reeds 30 jaar )
    beantwoord
  • Hallo Hans,
    Uraanoxide is inderdaad erg giftig. Vroeger werd het gebruikt voor het maken van bijzondere kleuren. Ik vermoed dat u een groot plezier doet het oxide te schenken aan het atelier Structuur '68 in Den Haag. Zij zijn zeer ter zake kundig op het gebied van glazuren en kunnen het waarschijnlijk heel goed gebruiken.
    Ik heb hen ook een partij victoriagroen pigment geleverd, dat tegenwoordig niet meer geproduceerd mag worden.
    Met groet van www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Hallo Hans,
    Wat ik nog heb nagelaten te melden. Uraniumoxide is licht radioactief. Waar u het spul ook naar toe brengt is het wel zaak hier melding van te maken.
    Met groet van Michel Kuipers
    beantwoord
  • Beste Hans,
    dit rode pigment kan ik dus ook gebruiken op mijn porcelein, ik probeer een inkrastechniek die ik dan met een ingekleurde slip opvul, tot nu toe met onvoldoende resultaat.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.