ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > oxides

Kun je biscuit gebakken klei kleuren met oxides door deze eerst met transparant glazuur te behandelen en daarna met oxides b.v. in te smeren?
karen
gevraagd

5 antwoorden

  • Volgens mij wel.Als je een glazuur mengt met glazuurlijm (b.v. optapix) of behangerslijm kun je goed op het nog ongebakken glazuur schilderen met oxides(majolika techniek).

    Ook zou je het transparante glazuur eerst kunnen bakken en dan schilderen met oxides.Je hebt dan een schilders medium nodig.

    Rob
    beantwoord
  • is omgekeerd niet meer logisch, eerst met oxydes insmeren en dan tranparant glans of mat erover?
    of wat is precies de bedoeling hiervan?
    mvg
    beantwoord
  • Je kan inderdaad goed schilderen op een goed hechtend, nog rauw glazuur.

    De vraag was echter dat Karen over het glazuur het werk "in wil smeren".
    Insmeren is geen schilderen en ik heb gezien (geen eigen werk want ik zou het niet doen) dat het een veelvoud van kwaststrepen opleverd wanneer het werk is "ingesmeerd" met een kwast. Werkelijk Karen, het ziet er niet uit. Vaak wordt er door insmeren een teveel aan oxides opgebracht dus een teveel aan kleur.
    Aangezien de kleur zich niet goed kan verdelen OP het glazuur kun je beter de oxide DOOR het glazuur vermengen voor een zo egaal mogelijke kleuring.
    beantwoord
  • Bedankt voor jullie advies, ik ga eens wat proberen.
    karen
    beantwoord
  • Heel veel succes en plezier gewenst en laat het resultaat maar zien!!
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.