ALGEMEEN > Tips > Perslucht verfpistool

In LIDL-België verkoopt men een verfpistool met bovenlader, net geschikt voor glazuren. Prijs € 19,99 . Als dat geen koopje is.

18 antwoorden

  • hoi lucien

    Ik had het ook in hun brochure zien staan en vroeg me al af of dat geschikt is om ook glazuur mee te spuiten.
    Ik dacht dat je voor glazuren een speciaal pistool nodig had, maar als jij zegt dat een verfpistool net zo goed is, dan vertrouw ik daarop.

    groetjes
    beantwoord
  • Anna, er bestaat niet zo iets als een "glazuur-pistool ". Wél belangrijk is dat het van het type 'bovenlader' is en een degelijke stalen spuitkop heeft, de rest mag zelfs in plastic zijn. Als het even kan nog een extra 'naald en noozle' bij aankopen. Dit zijn de enige onderdelen die verslijten, gezien in tegenstelling tot verven, er geen 'smeerelementen' in glazuren zit en daardoor sneller uitslijten. Dit is een koopje.
    beantwoord
  • Hallo

    Ik ben even naar de Lidl geweest en heb dat pistool niet gekocht om de volgende reden: enerzijds staat er op de doos "hi volume, low pressure" anderzijds staat er op "3 bar".
    Ik maak daarop uit dat je de compressor op 3 bar moet instellen als je met dit pistool werkt. Ik heb op school al gespoten met 1,5 tot 2 bar en dat gaf goed resultaat. Ik denk dat 3 bar te veel druk is en dat je met 3 bar meer glazuur naast dan op je scherf spuit, ik weet ook niet of je dan een mooie gladde glazuurlaag krijgt.Vandaar.
    beantwoord
  • Anna, hopelijk is de Lidl nog open als u dat leest.
    Hi volume, low pressure is net wat u nodig hebt. 3 bar slaat op de maximale druk wat gegarandeerd wordt. Het afstellen van de druk gebeurd op de compressor zelf. Juist, 1,5 tot 2 bar is voldoende.
    beantwoord
  • hi Lucien
    Gisteren was het te laat, maar ze hadden er vandaag nog.
    Het ziet er allemaal goed uit. spuitstraal, verfhoeveelheid en luchtdebiet zijn te regelen. Goed te demonteren voor reiniging
    Er staat wel in de g.a. dat het apparaat
    niet geschikt is voor het verwerken van dispersie-en latexverf, korrelig en deeltjeshoudend spuitmateriaal.
    Ik doe mijn glazuur wel altijd door een meshzeef, dus dat zal wel ok zijn hoop ik?
    Wat het smeren betreft: als je bentone of bentoniet toevoegt, kan je dat o.a. ook als een soort smeermiddel beschouwen?
    Er staat ook in de g.a. dat je het apparaat na reiniging moet doorsmeren met naaimachine-olie tegen corrosie. De combinatie van olie en glazuur lijkt me nu ook niet het beste voor een mooi resultaat?
    Bij gelegenheid zal ik hem eens uittesten op school.
    Bedankt in ieder geval
    Groetjes Anna
    beantwoord
  • Anna, u zegt niet wat voor maas( mesh)-grootte u gebruikt. Minimum 100 mesh voor glazuren. Bentoniet of bentone is nog geen smeermiddel. CMC is dat wel in geringe mate. Voor onderhoud/smeren gebruikt u best siliconen-smeermiddel in spuitbus. Bv. het type om sloten te smeren werkt uitstekend. Probeer ook nog een set noozle en spuit-pen in reserve te kopen. Dit zijn de enige zaken die aan sleet onderhevig zijn.
    PS: Metabo ( elektrische gereedschappen ) verkocht vroeger net hetzelfde spuitpistool, maar dan wat duurder. :-)
    beantwoord
  • Hoi
    Ik gebruik gewoonlijk een 100 mesh-zeef.
    In de g.a. staat uitdrukkelijk dat je geen siliconenhoudende smeermiddelen mag gebruiken, dus dat zal ik maar laten.
    Bedankt voor de tip ivm pen en noozzle

    groetjes Anna
    beantwoord
  • Niks van aantrekken Anna. Ik gebruik deze spray al ja-ren.
    beantwoord
  • prima spuitpistool, is niks mis mee.
    heb er een aangeschaft en bevalt goed.

    wel het zeefje eruit gehaald anders stroomt het glazuur niet lekker door
    beantwoord
  • Leuk dit te vernemen Hans. En zeg nu zelf, voor die prijs is dit het uitproberen waard. En tja, dat zeefje is bedoeld om de klontertjes van olieverf tegen te houden, maar dat probleem is er niet bij glazuren. Trouwens, de fabrikant richt zich niet tot die enkele keramisten. :-)
    beantwoord
  • Hallo Lucien. Inmiddels verkoop Lidl (Nederland) wederom een electrisch verfpistool voor spuitmiddelen tot 80 DIN-sec. Spuitvermogen 320 gram/min max 160 Bar. Prijs 24,95 euro. Helaas heeft de spuit geen boven maar een onder beker. Gelet op uw eerdere opmerking dat vooral een bovenbeker gunstig is twijfel ik sterk om een dergelijk apparaat uit te proberen. Graag verneem ik uw opinie nogmaals.
    beantwoord
  • Gerard, dit is natuurlijk een aanlokkelijk aanbod betreft prijs. Niet optimaal gezien dit een onderlader is, maar... als je voldoende stabilisator in het glazuur stopt en regelmatig met het pistool wat schudt om bezinking tegen te gaan, zou ik de koop wagen. Probleem met die onderladers is dat de zware delen uit het glazuur bezinken en je geen constante verhouding meer hebt. CMC bv. en schudden gaat dit tegen. Voor professioneel gebruik zou ik dit alsnog afraden, maar voldoet zeker bij sporadisch gebruik. Succes ermee.
    beantwoord
  • Lucien,
    Hartelijk dank voor je advies. Maandag a.s. gaat de aanieding in. Izal er dan verder naar gaan kijken. Groet vanuit Drenthe, Nederland.
    beantwoord
  • Overigens .... is CMC niet vergelijkbaar met behangerslijm? ....
    beantwoord
  • Ja Gerard, dat zit er ook voor een deel in. Maar eigenlijk kan je dit beter bij een leverancier keramiekbenodigdheden kopen. Als je daar niet direct over kan beschikken, kan je ook wat mais-zetmeel opkoken als stelmiddel. Enkele druppeltjes Dettol bij het glazuur om schimmelvorming te voorkomen (ook bij CMC: nl.wikipedia.org/wiki/Carboxymethylcellulose ). De hoeveelheid is afhankelijk van de samenstelling van het glazuur. Begin met een beetje en kijk of er nog bezinking plaats vindt. Eventueel bijvoegen.
    beantwoord
  • Zeer gewaardeerde Lucien, het begint bijna op hobby koken te lijken (grapje). Ik ga eens in de keukenkast kijken op zoek naar maizena. Hartelijk dank zover.
    beantwoord
  • @Gerard
    :-) En niet te vergeten het gereedschap wat we daarvan kunnen gebruiken. Smakelijk.
    beantwoord
  • Lucien, en iedereen natuurlijk! Ik heb de electrische verfspuit bij de Lidl (Nederland) gekocht. Vandaag heb ik hem uitgeprobeerd. Het glazuur door een 80 mesh zeef gehaald en voorzien van een maizena papje (15gram op een halve liter). Dit papje heb ik op de gok en al roerend aan het glazuur toegevoegd tot het roomdik was. Daarna is het spuiten vlot verlopen. Het was even wennen natuuurlijk want ik heb dit nog niet eerder gedaan. Wel gehoorbescherming en mondkap gebruikt van er is wel enige herrie en een lichte nevel. Na drie laagjes spuiten op drie kleine kommen was de aangemaakte glazuur op. Ik ben benieuwd wat de glandbrand oplevert. Ik meld dat nog wel even. Wellicht een goede tip om de aanschaf van de puit (vooral handig voor wat gotere stukken) aan te schaffen. Tot zover gret aan iedereen vanuit Drenthe Nederland. Gerard

    Oh ja, ik vergat te zeggen: ik heb in de beker van de spuit nog twee loden knikkers gedaan als hulpmiddel voor het steeds schudden bij het gebruik. Gr gerard
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.