ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Mat zwart glazuur

Hallo allen, kan iemand mij misschien helpen aan een recept voor een mat zwart glazuur (steengoed). Ik ben eigenlijk op zoek naar een soort uitstraling als op bijgevoegde foto.
Alvast dank! :)

Bijlagen:

21 antwoorden

  • Zijde-mat zwart 1200 - 1250°C.
    Kali-veldspaat 42,5
    Kwarts 30,0
    Krijt 15,0
    Kaolien 12,5
    Rood-ijzerox. 10,5
    Mangaandiox. 2,5
    beantwoord
  • Dag Lucien, Hartelijk dank voor het recept, ik ga het binnenkort proberen. Moet eerst ook nog alle ingrediënten gaan kopen. Ik laat het je weten als ik het uitgeprobeerd heb.
    beantwoord
  • Burgie, ik heb dit zeer eenvoudig recept gekozen omdat het gemaakt is van zeer goedkope basisproducten die steeds terugkeren in glazuren. Let wel, hoe hoger/langer je stookt, hoe meer het glazuur de neiging heeft te glanzen. Uitproberen. U kan ook het ijzerox. en mangaan vervangen door 10% zwart pigment.
    beantwoord
  • Hallo lucien ik heb deze vraag al eerder aan je gesteld maar misschien iet te onduidellijk. nav dit voorbeeld probeer ik het.Als ik kali-veld. kwarts-krijt-kaolien optel is dat 100gr de basis en daarboven op een bepaals aantal% van die 100gr. die dus dekleur maken. hebik dit goed begrepen Guus
    beantwoord
  • Ja hoor Guus, dat heb je goed begrepen. Ijzer/mangaan vervangen door 10 % zwart pigment optellen bij de basis. Indien nog te satijn, kwarts-aandeel laten zakken.
    beantwoord
  • Lucien bedankt ik leer veel van je.gr. guus
    beantwoord
  • Lucien, Ik heb uw glazuur gestookt tot mini cone 8 en dan nog 20 m pendel, na 200graden 180graden per uur.
    Het werd een diep zwart glazuur met een vleugje bruin en glom als een spiegel. Geheel volgens de voorspelling dus.

    Maar eigenlijk wil ik niet lager stoken, want mijn andere glazuren zijn op die stookcurve afgestemd. Ik zoek al heel lang naar een mat zwart en heb tijdens de zoektocht allerlei glanzende zwart blauwe, zwart groene, donker bruine en oilspot glazuren ontdekt. Is er nog hoop?
    beantwoord
  • Keramir, om een mat glazuur te bekomen:
    voeg bij je basisrecept ( zonder pigment )volgende mengsels toe:
    proefje 1- 1 deel kaolien + 1 deel zinkoxyde : 30% aan basis toevoegen,
    proefje 2- 3 delen titaanoxyde + 3 delen tinoxyde + 3 delen zinkoxyde + 1 deel krijt : 10 tot 25% aan basis toevoegen
    proefje 2- 4 delen titaanoxyde + 3 delen zinkoxyde + 3 delen krijt : 30% aan de basis toevoegen.
    Daarna het nodige % pigment toevoegen. Succes.
    beantwoord
  • Dank Lucien, ik ga het proberen en hoop dat de zinkox het zwart niet vergrijst. Maar mat grijs is ook mooi, dus het proberen waard. U hoort nog van ons :)
    beantwoord
  • keramir, volgens de info Ferro InstantColor is het zwart pigment 5% op het recept met 10% zink nog steeds perfect zwart. ( dit is het voordeel om met keramische pigmenten te werken tov oxydes )
    beantwoord
  • Hallo Lucien (en anderen), door omstandigheden is het nu pas gelukt om het glazuur uit te proberen. Dit is het resultaat. Het is niet helemaal wat ik gehoopt had..
    Ik vind het nog te bruin en veel te glanzend. Ik heb de gestookte stukken naast elkaar gefotografeerd, zodat het verschil goed te zien is. Denk je dat er nog iets is, dat ik kan toevoegen aan het glazuur om het matte glazuur te benaderen? (Misschien talk toevoegen ofzo??)
    Ik heb overigens gestookt op 1220. Ik las ergens anders in deze discussie dat ik misschien niet te lang moet stoken, heb jij suggesties voor een stookcurve? Ik kan alleen de eerste tijd instellen, tweede tijd gaat rechtstreeks naar de eindtemperatuur.
    Alvast bedankt!
    Burgie
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Burgie, welke van de door mij opgegeven matting agents heb je gebruikt ? Welke pigmenten of kleurvormende oxydes heb je gebruikt ? De verschillende resultaten zijn té groot om met dezelfde grondstoffen te hebben gewerkt. Je geeft hier geen informatie bij. Als je met deze recepten een matter glazuur wenst heb je nu te hoog of te lang gestookt.
    beantwoord
  • Hi Lucien, ik weet niet zo goed wat je bedoelt met matting agents. Ik heb het recept gebruikt wat jij me hebt gegeven op 25-9-10 (zie boven). Daarbij staat stoken op 1200 - 1250 gr. Ik heb gekozen voor 1220 gr.
    Misschien dat ik wel te lang heb gestookt.. Ik weet ook niet hoe lang ik had moeten stoken.
    beantwoord
  • Burgie, matting agents staan hierboven op 22-5-11. Ik ga er van uit dat dit recept op de grootste op staat. Probeer eens 1200°C in een totale tijdspanne van 8 uur. Indien nog te glanzend, één van de matting agents moet lukken. Indien niet zwart genoeg, gebruik dan beter zwart pigment.
    beantwoord
  • Hi Lucien, Oke, ik zal dan eerst nog een keer proberen te stoken zoals jij aanraadt. Mocht dit niet het gewenste resultaat opleveren, bedoel je dan dat ik 1 v/d 3 matting agents moet toevoegen aan het recept dat je op 25/9 aan mij gaf? Is dit wat je bedoelt met 'basisrecept?'
    Overigens weet ik dus niet welk mat zwart recept op de grote kom staat. Dat was juist het recept waar ik in eerste instantie naar op zoek was.. ;)
    Ik ga het wel proberen en laat het je nog weten.
    Dank je!
    beantwoord
  • Probeer deze eens Burgie
    Natronveldspaat 60
    kaolin 13
    Krijt 18
    Rood ijzer oxide 5.6
    Chrome oxide 1.7
    cobalt oxide 1.7
    Neem voor Chroomoxide liever een chroomstain in verband met de giftigheid van het oxide
    Frans
    beantwoord
  • Dag Frans, bedankt voor het recept.
    Ik zal het eens uitproberen.
    Moet dit glazuur dan ook gestookt worden op 1200 graden?

    Mvg Burgie
    beantwoord
  • Indien TE mat moet je het wat hoger stoken burgie.
    ik stook hem op 1250 graden

    Frans
    beantwoord
  • Lucien en Frans en anderen,
    Hierbij de resultaten van mattering 1. Het is wel matter maar niet mat.
    De bovenste is het originele recept, links met alleen mangaan. IH en IGG (2 middelste 2e rij) zijn resp met rood of zwart ijzeroxide (en15% kaolien en 15% zink).
    De laaste (II) is het recept van Frans, maar de natron veldspaat (die ik niet heb) is vervangen door nephelien syeniet. Deze is mat behalve op de plekken waar ik het te dik opbracht.
    beantwoord
  • Hopelijk komt het plaatje nu wel mee....
    beantwoord
  • ok, nog een poging...
    Bijlagen:
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.