ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > zilvernitraat

Wie kan mij zeggen waar ik zilvernitraat kan kopen ?
Ik was in Frankrijk en heb het daar gezien in een rakuglazuur, prachtig. Ik kreeg er ook een adres van een zaak met keraiekbenodigdheden, Ceradel. Maar toen ik daar kwam hadden ze zelfs niet meer 1 gram voorradig. Ik heb al eens bij Ed Knops gehoord, maar die heeft het niet en Willems in Wommelgem ook niet.
Mvg Rita
gevraagd

8 antwoorden

  • Rita, zilvernitraat hebben ze bij BELGO-CHEMICA in Boom bij Antwerpen. ( zie lijst producten industrie ).
    beantwoord
  • Bedankt, ik zal daar eens informeren.
    Groetjes Rita
    beantwoord
  • dag Rita,

    Pas je wel op als je zilvernitraat gebruikt.
    Het is erg agressief spul wat in je handen vreet als je het zonder bescherming aanraakt.
    Je krijgt dan zwarte vlekken, duurt een dag of zo.
    Het wordt bv gebruikt om wratten aan te stippen.

    Alles waar je het op knoeit wordt zwart

    wanneer je het in een glazuur gebruikt reageert het met cmc en vlokt je hele glazuur uit en wordt het onbruikbaar.

    tipje
    als je het door je glazuur doet geeft 12,5 gram per halve liter glazuur een goed resultaat.

    succes
    Hans
    beantwoord
  • Dag Hans,

    Ik gebruik meestal 80% gerstley boraat en 20% cornishstone en ik had in Frankrijk vernomen dat ze 1% zilvernitraat toevoegen. Zou dat kunnen ?

    Mvg Rita
    beantwoord
  • geen flauw idee.
    zelf heb ik erg veel gewerkt met zilvernitraat en de mooiste resultaten gekregen met de tip die ik gaf.
    dat is een toevoeging van 2,5 %
    beantwoord
  • Ok maar wat was dan het basisglazuur ?
    Rita
    beantwoord
  • Rita, zilvernitraat kan in gelijk welk glazuur, echter dat het wel de kleur sterk gaat beïnvloeden. U kan ook in plaats van in het basisglazuur te mengen, een deel van dit basisglazuur aanvullen met 2% zilvernitraat en dit over zeer dunnetjes het basisglazuur heen spuiten in gradaties. Dat geeft het mooiste resultaat. Indien u te veel zilvernitraat gebruikt wordt het glazuur een kerstbal/spiegeleffect. Zilvernitraat samen met Bismuth-nitraat over een wit-opaak glazuur ( tinbasis ) geeft een parelmoer-effect.
    Bij spuiten een zéér goed stofmasker gebruiken en handschoenen niet vergeten. Nadien alles goed naspoelen met het nodige zeepsop. Geen plastiek kommen, maar glas gebruiken. ( verkleuring van het plastiek )
    Voor gebruik van het glazuur met zilver, zeven en oproeren. En zoals Hans reeds aanhaalde: CMC niet nodig gezien deze nitraten reeds als stelmiddel werken.
    beantwoord
  • Ok. Bedankt ik ga dat eens rustig bekijken allemaal en een keertje proberen. Vermits het voor mij voor in een rakuglazuur is zal het weer eerst een beetje beter moeten worden. Ik sta met die dingen allemaal liever buiten.
    Groetjes Rita
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.