ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > verschillende kleuren glazuren

Ik moet voor een opdracht verschillende kleuren op 1 werk glazuren. De overgang tussen de verschillende kleuren moet strak zijn. De kleuren zijn wit, zwart en geel.
Hoe kan ik daar best aan beginnen?

Veerle
gevraagd

11 antwoorden

  • Als je bedoelt dat de kleuren niet in elkaar mogen vloeien,dan is een mogelijkheid, een lijn aan brengen tussen de kleuren;een scheiding van klei(engobe).
    Eerst de scheiding aanbrengen en dan het glazuur.

    Dit zou op verschillende manieren kunnen;de lijn in een eventuele mal aan brengen ,of de lijn schilderen met een kwastje of ringeloor op het leerharde werkstuk.

    Is het werkstuk eenmaal biscuit gebakken lijkt me een sinterengobe het meest geschikt,maar de lijn kan dan minder dik worden aangebracht (risico op scheurtjes).

    Rob
    beantwoord
  • Veerle, probeer eens met een waskrijtje van www.ceraline.be. Doodeenvoudig!
    beantwoord
  • En als ik spuit? Komt mijn nevel dan niet op mijn andere kleur. De krijtje ken ik dus dat wil ik zeker eens proberen. Maar ik ga het verschil dus wel zien tussen krijtje en glazuur?

    Zou ik ook bv. de eerste kleur kunnen spuiten, daarna bakken. Vervolgens de 2 andere kleuren spuiten en terug bakken. Als ik een porselein neem en behandel als steengoed zou de scherf normaal gezien nog poreus moeten zijn. Of zie ik het nu verkeerd?

    Alvast bedankt!

    Veerle
    beantwoord
  • Ja.
    beantwoord
  • Op de eerste vraag of de tweede vraag?
    beantwoord
  • Uiteraard op de tweede vraag .
    beantwoord
  • Al geruime tijd gebruik ik verschillende kleuren glazuren die elkaar raken, maar niet vervloeien tijdens de stook, ook niet op vertikale oppervlakken. Ik ben daar een lange weg voor gegaan. Eerst heb ik mijn basisglazuur volledig stabiel gemaakt. Daarna heb ik het basisglazuur ingekleurd met kleurpigmenten. Wanneer ik kleuroxides gebruik kan het nodig zijn het smelttrajekt van het glazuur bij te stellen (bij ijzeroxide, cobaltoxide of koperoxide).
    Deze verschillende kleuren kunnen, indien gewenst ook over elkaar heen worden gebruikt.
    N.B. Bij verschillende kleuren in verschillende basisglazuren kunnen deze echter wel gaan vervloeien of andere ongewenste effecten opleveren omdat die glazuren dan op elkaar kunnen gaan reageren.
    Met groet van Michel Kuipers
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Dank je Michel voor je duidelijke antwoord!
    Weer een nieuwe uitdaging!

    Bedankt!
    Veerle
    beantwoord
  • Het zou nog duidelijker worden als Michel het " basisrecept " zou meedelen.
    beantwoord
  • In principe kan dit met elk basisglazuur. Ingeval het een glanzend glazuur betreft is het raadzaam dit te stabiliseren met een toevoeging van oplopende percentages kaolien met kwarts, in de verhouding 1:2. Bij de matte glazuren is meestal een toevoeging in oplopende percentages van alleen kaolien raadzaam.
    Met groet van Michel
    beantwoord
  • Veerle, ik heb nergens gelezen voor welke temperatuur de glazuren geschikt moeten zijn. In elk geval gaat het om glazuren met een hoge viscositeit. Dit wil zeggen dat dit type glazuur een lang smelttraject heeft en 'stroperig' in uitvloeien. Opmerkelijk is het hoge aluminiumgehalte in de formule. Meestal zijn dit matte of zijde-matte glazuren. Een voorbeeld voor een mat basisglazuur voor SK 4a - 6a ( 1150-1200°C ): K-veldspaat 60, Dolomiet 20, Kaolien 20. Hier ook is de mol.verhouding Al2O³/SiO² : 1/5 , wat bv. voor een standaard glazuur ong. 1/8 is, en voor loopglazuren ( lage viscositeit ) : 1/12.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.