ALGEMEEN > Stoken > Kan werk gestookt op 1080gr nog buiten staan?

Ik hoor verschillende meningen erover. Meestal stook ik mijn klei op 1200 graden nu is een onderdeel op 1080 gestookt. Kan het nog buiten staan?
Met vriendelijke groet, Marieke Geerlings
gevraagd

7 antwoorden

  • Ja hoor Marieke, zolang er geen water in kan blijven staan, maar dat mag bij steengoed ook niet. Mijn mening kan ik eventueel uitvoerig motiveren indien u hier aan twijfelt.
    beantwoord
  • Dag Lucien,

    Graag wil ik je uitvoerige motivatie wel horen. Als het 1200 graden gebakken is, dan is de klei toch volledig gecinteerd en kan het ook als er een beetje water in blijft staan toch ook buiten blijven? Dakpannen bevriezen toch ook niet?
    Bedankt voor een eventueel antwoord?
    beantwoord
  • Hannah, Dakpannen bevriezen wel, maar gaan niet stuk zal u bedoelen. Alles heeft te maken met de 'massa' water dat als eenheden in de 'porieën' van de scherf kunnen opgesloten zitten. Water zet uit, maar is dit een zeer kleine massa, gaat de scherf deze uitzetting kunnen opvangen, net door zijn poreusheid, deze nog relatief elastisch is.
    Tweede factor is de ondoorlaatbaarheid van o.a. water ( of olie ) wat ontstaat als klei gaat sinteren. Hoe verder dit proces gevorderd is, hoe dichter de scherf ( maar ook minder elastisch ) tot het punt waar de vervorming door smelten intreed. Dit heeft niks met temperatuur te maken, maar met de samenstelling van de klei. Stel dat u werkt met steengoedklei dat zijn sinterpunt pas bereikt heeft op 1300°C, zal deze even poreus zijn dan aardewerk op 1080°C waar zijn sinterpunt op 1150°C ligt. Aardewerk met een sinterpunt van 1100°C, gestookt tot 1080°C is minder poreus dan steengoed, gestookt op 1200°C met een sinterpunt op 1300°C. Zelf heb ik al jaren raku-werk buiten in de tuin het hele jaar door. Er gebeurd niks zolang er geen grote massa water ( buiten de scherf ) kan worden ingesloten. Steengoed is niet meer vorstvrij dan aardewerk als u dit in gedachten houdt.
    beantwoord
  • dit wist ik nog niet maar al mijn werk word op 1180 gestookt en staat winter zomer buiten
    beantwoord
  • Dank je wel Lucien voor de duidelijke uitleg. Dan ga ik de vraag maar uitbreiden: wat is het voordeel van steengoed boven aardewerk als je er beelden van maakt? Bij gebruiksgoed denk ik het voordeel te weten, het is namelijk sterker, minder gauw scherfjes eraf bij de afwas, maar bij beelden?
    beantwoord
  • Persoonlijk zie ik geen voordelen. Misschien is er iemand die toch een steekhoudende reden zou kunnen aanbrengen. Voor gebruiksgoed heeft steengoed ook mijn voorkeur om reden dat er minder of geen sterk alkalische mineralen in zitten en daardoor het glazuur ( en scherf ) krasbestendiger is door het groter aluminium-silicaat aandeel.
    beantwoord
  • Beste Lucien, Hartelijk dank voor je antwoord. Op mijn website (actueel oktober) kun je zien over welk beeld het gaat. De donkere klei is 1200 graden gestookt, het lichte deel 1080. Groeten, Marieke
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.