ALGEMEEN > Techniek > Ceraline waskrijtjes

De Ceraline waskrijtjes worden in mijn ateliertje regelmatig gebruikt door mij, maar ook door anderen. Momenteel komen ze vaak uit het doosje en dit geeft enig restmateriaal. Wanneer de punt van het krijtje niet meer zo scherp is wordt deze scherp gemaakt als een timmermans-potlood, met een mesje dus..
Hiervan heeft men enig verlies, behalve wanneer men de restjes: het 'verlies' bewaart en hier eventueel iets mee wil gaan doen. Zulke restjes zouden nieuwe openingen kunnen geven.
- Kan men de restjes opnieuw smelten en er een nieuwe stift van maken?
- Is het mogelijk de restjes te gebruiken als decoratiemateriaal?

9 antwoorden

  • Marrie, dit is een zeer goede vraag. Alle restjes kunnen worden hergebruikt, zelfs onderling gemengd. Doe de restjes in een bokaaltje met een beetje keukenolie ( +/- verhouding 1/1 ) en warm dit op bain-mar(r)ie of met een haardroger. 60°C volstaat. Goed omroeren.Nadien kan u dit eventueel nog aanlengen met keukenolie tot het mengsel 'penseelbaar' is. U hebt zo een 'penseelbare' versie met practisch dezelfde eigenschappen als de krijtjes. Ik ga eventuele varianten hierop in het labo laten uittesten en laat het u weten.
    beantwoord
  • Dat is leuk, Lucien.
    Dan begin ik vast te verzamelen...... :-)
    Bedankt voor de tip.
    beantwoord
  • Ik heb ook een vraagje over deze krijtjes. Ik wilde deze bestellen bij de Hazelaar omdat dit dicht bij ons huis is. Nu belde zij dat ze niet te bestellen zijn omdat ze niet goed werken en het troep is (dit hadden zij gehoord van de leveranciers?). Kan iemand mij hier iets over vertellen? en heeft iemand voorbeelden?

    Hopelijk kan iemand mij helpen? Ik vond het op het voorbeeld van Silex er heel gaaf uit zien, maar nu twijfel ik of ik het moet kopen...

    Groeten Hilde
    beantwoord
  • Nou Hilde, een mooi excuus om ze niet te moeten aankopen. Vraag eens de mening aan Keramik-Kraft ( zie website ceraline : duitsland ).
    beantwoord
  • Dank u wel voor uw reactie! Ik vind het raar dat ze dit zo zeggen... is er iemand die zijn of haar ervaring zou willen delen over deze krijtjes? Ik ben heel benieuwd naar ervaringen en misschien voorbeelden...
    beantwoord
  • Voorbeelden kan je vinden op de site van Ceraline.
    beantwoord
  • Erg leuk materiaal, die wasco krijtjes!
    Ze worden met regelmaat gebruikt en ik heb er leuke, bijzondere resultaten van. Erg handig als "blokker" tussen twee glazuren.
    Foto's hiervan te zien op mijn site: marrie.punt.nl
    Ook onder het onderwerp: meer ceraline waskrijtjes.
    beantwoord
  • beste, ik heb een tijdje geleden deze krijtjes gekocht en vind het zeker geen troep is leuk om mee te werken. ben er te vreden over
    gr dimitri cambier
    beantwoord
  • Deze zijn nog gewoon te krijgen bij de BICK boot in Tilburg. Wel even van tevoren bestellen, ze liggen normaal niet in de winkel daar. Heb ze zelf onlangs ook gebruikt en het is best een leuk product.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.