ALGEMEEN > Ovens > oude oven ombouwen

Beste iedereen,

ik heb een tijdje geleden een 2e hands oven gekocht van Silex. Het is een oudje, er wordt geen gebruik gemaakt van cones, er zit alleen een schakelaar met 3 standen op (1/4;1/2 en voluit). Toen ik bij de keramiekwinkel Cock keramiek was vertelde ze dat deze oude ovens makkelijk om te bouwen zijn naar 1 met een regelcomputer er op. Ik heb er toen verder niet over doorgevraagd maar nu vroeg ik me toch af hoe dit dan zou moeten. Heeft iemand hier ervaring mee en hoe gaat dit dan in zijn werk?

5 antwoorden

  • Partick,
    Zo te zien zit er enkel een schakelaar op die de verschillende weerstanden in stappen activeert. Deze schakelaar dient te worden vervangen door een relais, die dan weer door een regelaar gestuurd wordt via een thermokoppel. Kan allemaal best, maar is niet goedkoop i.v.t. deze oven die vermoedelijk op netstroom werkt ( 3,5 Kw ). Een goedkoper systeem wat in dit geval zeker te overwegen, is een Kilnsitter. ( zie Downloads )
    beantwoord
  • Beste lucien,

    bedankt nog voor je bericht, ik weet dat het al een tijdje geleden is. Ik snap dat volledig ombouwen naar een automatisch geregeld systeem erg duur is (aangezien alleen de microprocessor computer al 200 a 300 euro is), maar is er toch niet ergens een handleiding of uitleg hoe je dit zou kunnen doen? Ik zag pas ook een optie in een andere post waarin stond dat er van Ve-Ka een standaard oplossing is, Ve-Ka 1000 box of iets dergelijks (deze was echter wel erg duur, 500 euro).

    groeten Patrick
    beantwoord
  • Patrick, voor meer info betreft de VeKa box is het aangewezen hiervoor VeKa te contacteren. Zoals ik al schreef is een automatische temperatuursregelaar té duur voor deze kleine tweedehandsoven. Ik zou er niet aan dénken hiervoor zulke investering te doen als ik in plaats een zéér efficiënte Kilnsitter hierop kan installeren. Welk bezwaar hebt u tegen deze oplossing ? Misschien de werking én de voordelen ?
    beantwoord
  • Beste Lucien,

    bedankt voor alle informatie. Ik ben niet tegen de Kilnsitter oplossing, het leek met echter het beste om alle oplossingen op een rijtje te zetten.

    Ik weet nog niet zo heel veel van de kilnsitter oplossing, een computergestuurde oplossing leek me echter het meest efficient en eenvoudigst. Ik realiseer me nu echter wel dat dit veel te duur gaat zijn en ga dan ook een adresje zoeken om een Kilnsitter aan te schaffen. Ik las ergens anders op het forum volgens mij dat een Kilnsitter oplossing gekocht kan worden bij Willems?

    Bedankt voor de informatie.

    groeten Patrick
    beantwoord
  • Patrick, dat een automatische gestuurde temperatuurregelaar het meest efficiënt werkt is een misvatting. U moet eens bevragen hoeveel van de 20 programma's er werkelijk worden aangesproken. Wat de meting betreft, deze geeft enkel de ruimte-temperatuur weer en niét de klei-body-temperatuur, als u me begrijpt. Een volle of halfvolle oven geeft wel een ander resultaat gezien beiden een andere tijdsduur hebben om de ingestelde temperatuur te bereiken. Een Kilnsitter werkt met een smelt-cone. Deze smeltcone zal reageren zoals de klei en/of het glazuur zal reageren. Of de temperatuursklim nu snel of traag verloopt maakt voor deze cone niks uit. Deze zal doorzakken als aan alle factoren is voldaan. Zeer handig voor een hobbyist én perfect hetzelfde resultaat bij een volgende stook, of de oven nu afgeladen vol steekt of enkel met enkele testplaatjes gevuld is. De resultaten van het stoken met een Kilnsitter steeds goed noteren. Deze gegevens kan u later gebruiken bij het instellen van een automatische regelaar bij aanschaf van een grotere oven.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.