ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Majolica op kleurstof in poedervorm

Wat heb ik fout gedaan.
Eerst heb ik op biscuitgebakken klei: kleurstof in poedervorm van Victorine A. Reijseger, vermengd met water aangebracht. Toen met Majolika, vermengd met water, daarop geschilderd. Daarna glazuur (transparant glanzend glazuur G1001 van Victorine) aangelengd met Pehatine, erop aangebracht. Gebakken op 1040 graden.
Nu kan je zo schilfers erafhalen, niks blijft zitten.
Bijlagen:
gevraagd

4 antwoorden

  • Yulan. Wat is dat bewuste kleurstof-in-poeder en wat bedoeld u met Majolika-vermengd-met-water en wat is Pehatine ?
    beantwoord
  • Dag Lucien. Ik gebruik meestal kleurstof in poedervorm, wat ik met water aanmaak en met een kwast er op smeer. En Majolika, die ik bij de Hazelaar heb gekocht, is ook in poedervorm, dus dat maak ik ook met water aan. Pehatine heb ik laatst gekocht, ook bij de Hazelaar in Soest, dat kan je gebruiken om poederglazuur en engobe soepel kwastbaar te maken, het laat volgens de gebruiksaanwijzing geen strepen achter op de ongebakken/gebakken scherf. Ik zal een foto meesturen van de omschreven spulletjes. Gr. Yulan.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Yulan,
    Ik had u om duidelijking om reden dat hier duidelijk een spraakverwarring zat aan te komen. Er zijn verschillende verdikkings/stelmiddelen onder verschillende MERKnamen. Als uw kleiboer Pehatine verkoopt wil nog niet zeggen dat iedereen dit merk in huis heeft. Dit forum is leuk omdat iedereen er wat aan heeft en laten we het trachten zo te houden. Majolika is dan weer de benaming van een type aardewerk, maar absoluut geen grondstof. Nu maak ik op dat dit een glazuurpoeder betreft, als ik me alsnog niet vergis. Kleurstof zal dan wel keramische pigmenten zijn ?
    Als het keramische pigmenten ( instant stains ) zijn, kan u best voor aardewerktemperatuur zowat 20% van het transparant glazuur onder mengen ( dit mengsel noemen ze 'onderglazuur' ) omdat anders dit pigment als antiflux ( smelten tegengaan )gaat werken en het glazuur gaat afstoten. Hopelijk bent u hiermee geholpen.
    beantwoord
  • Dag Lucien,
    Dank u wel voor dit verhelderend antwoord. Gr. Yulan.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.