ALGEMEEN > Klei - algemeen > klei gelijkmatig drogen in de mal

Heb alweer een nieuw onderwerp in dit forum, maar heb weer hulp nodig. Heb een dunnen buis in een grote bocht afgegoten. (12 mm doorsnede was e buis) Voor het eerst heb ik gietkanalen gemaakt, wat ik voorheen nooit deed. Nu is de bovenkant van de klei zover dat hij gelost moet worden. Echter op de bodem van de mal is de klei nog te nat. Laat ik de klei verder drogen, dan droogt de bovenkant kapot. Boor ik extra gietkanalen aan de onderkant, droogt de klei ook niet gelijkmatig naar mijn idee. Zou het een oplossing zijn om de mal af te dekken met plastic folie aan de bovenkant, dus de gietgaten dicht maken na het gieten en de mal zelf zodoende gelijkmatig te drogen? Gaat natuurlijk wel veel tijd in beslag nemen, maar zo lijkt het mij gelijkmatig te gaan. Wie denkt er weer even mee?
(of misschien mijn gietkanalen iets kleinen zagen, weet niet of dat een oplossing biedt...)
Misschien kan ik in het weekend een plaatje toevoegen (ook dat kan ik zelf niet)

2 antwoorden

  • Marion, het is me niet duidelijk wat u met droog bedoeld. U laat dit gietsel toch niet helemaal in de mal uitdrogen, mag ik veronderstellen ? En waarom gieten ? kan dit niet met de instampeer-techniek ? Binnen het uur kan u die buis uit de mal halen zonder al die poespas.
    beantwoord
  • De buizen die ik maak zijn gebogen en aangezien hij diverse uitsteeksels heeft, giet ik hem. (en nog heel wat redenen, maar het wordt een te lang verhaal om dat nu allemaal te gaan typen) Ik bedoelde droog genoeg om uit de mal te halen.
    Uiteindelijk heb ik de mal aan de onderkant wat laten drogen, de plaats waar geen gietgaten zaten terwijl ik het aan de bovenkant heb afgedicht met wat cellofaan. Nu lukt het me om alles gelijkmatig aan te laten harden en heel uit de mal te verwijderen.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.