ALGEMEEN > Stoken > stoken

nu heb ik in een vorig bericht gelezen dat de ruwbak zeer traag naar 600°moet maar mijn oven gaat naar 580° ik kan hem wel instellen dat hij per uur 60° doet en dan naar volle stook ook heb ik ondervonden dat ruwbakken op 900° helemaal niet goed is. Is 950° een goede temp.?Glazuurbinder heb ik ook gehaald en in de winkel hebben ze gezegt % op 1kg droog gewicht, het was wel een moeilijk klus om alles te mengen en te zeven, waarschijnlijk had ik het eerst mee droog moete mengen inplaats van in het water te gieten.
dank u
gevraagd

5 antwoorden

  • beste Rosa wat versta je onder ruwbak ?
    Bedoel je de eerste keer stoken waarin de klei omgezet wordt in een steenachtig materiaal of bedoel je het bakproces waarbij je de klei en het glazuur in een keer stookt.

    bisquitstook en glazuurstook is het proces waarbij je in twee keer bakken je eindresultaat bereikt.

    rauwglazuren en dan bakken is het proces waarin je in een keer je eindresultaat bereikt.

    Met rauwglazuren heb ik weing ervaring.

    als voorbeeld een stookcyclus voor bisquit met een wanddikte van maximaal 10 millimeter.
    gebruikte klei witbakkende fijne chammotte.
    werk moet goed droog zijn.

    van 0 tot 100 in 1 uur
    van 100 tot 500 in 3 uur
    van 500 tot 600 in 1 uur
    van 600 tot 1000 in 3 uur (mag ook 900 zijn)
    dan als het kan de eindtemperatuur een half uur aanhouden (pendelen)
    daarna de oven laten afkoelen.
    Op 200 de deksel/deur op een kier
    Bij 100 de deksel/deur helemaal open

    Bij groffe chammotte kun je sneller stoken
    Bij fijne klei zonder chammotte moet je langzamer
    Meer wanddikte ook langzamer.
    Een richtlijn voor de dikkere wand : voor elke 10 mm wanddikte extra de aangegeven stooktijden verdubbelen.

    Zoals je in de praktijk ontdekt hebt moet je glazuurbindmiddel niet zo in het water strooien, maar met het droge glazuur mengen.
    Zelf gebruik ik daarvoor een plastic pot met schroefdeksel, de glazuur erin, bindmiddel erbij, deksel erop, schudden en klaar is kees.
    Dit mengsel in de water strooien dus niet het water erop gieten.
    Maximaal 2% toevoegen. minder kan ook, gewoon uitproberen wat lekker werkt.
    Het bindmiddel beinvloed de aanzuiging van het water uit het glazuur, daardoor droogt het langzamer.
    Pas gaan roeren als het glazuur helemaal in het water is getrokken.



    succes
    Hans
    beantwoord
  • Dag Hans,in de curcus die ik volg noemen ze de eerste bak ruwbak en de tweede bak glazuurbak.
    Dus dat is dan een foute benoeming.Ik bak mijn goed gedroogde stukken eerst en dan glazuur ik ze,daar gaat het fout, mijn tegeltjes zijn 4mm dik en telkens zijn er scheurtjes in.Zoals gezegt mijn oven gaat ineens naar 585° dan stop hij even en dan naar vol vermogen 900°,wat ik nu op 950° moet doen.Ondertussen heb ik mijn regelaar de bediening goed door gelezen en kan hem regelen met een opstook van 60° 120° 240° per uur en verder zo naar vol vermogen,daar zit ik dan vast,hoe ga ik nu te werk,mijn regelaar is een TC40.
    Hartelijk dank Hans.
    beantwoord
  • Beste Rosa,

    Wat heet fout, het probleem is alleen dat als er verschillende benamingen door elkaar worden gebruikt,
    je niet meer weet wat er bedoeld wordt.
    Dat probleem is dus nu opgelost.

    De scheurtjes die je noemt zitten die in de tegeltjes of in de glazuurlaag ? Als je me dat laat weten kan ik een beter antwoord geven.

    Een TC 40 als regelaar zegt me niets. Ik werk al 20 jaar met gasgestookte ovens.
    Ineens naar 585 is eigenlijk iets te warm. ineens naar 550 zou beter zijn en dan langzaam van 550 naar 600.

    Met vriendelijke groet

    Hans.
    beantwoord
  • hello Hans, inderdaad het werd me een warboel,wat de scheurtjes betreft die zijn bij de eerste bak zo is dus al mijn werk al na de eerste bak naar de vaantjes.De oven kan kan ik alleen regelen dat hij traag naar de 585°gaat de regelaar is zo van uit de fabriek ingesteld,zijn opstook temp.gaan wel vanaf 60° of 120° 240° per uur naar de 585°.Nu dat glazuurbindmiddel wat ik bij een keramistezaak heb gekocht en waar ook een keramist werkt en curcus geeft heeft me gezegt 5% toe te voegen dus lap, heb ik weer wat aan mijn been,ik begin er echt triestig van te worden , maar de aanhouder wint. Zo Hans, U helpt me zeer duidelijk en kan je niet genoeg bedanken,tot kijk,rosa
    beantwoord
  • Hoi Rosa,
    Ik heb dit net allemaal gelezen. Ergens tussen de 500 en 600 gr. wordt de klei chemisch omgezet in keramiek. Dat is een kritiek moment, waarbij je niet te snel mag opstoken. Daarom is jouw computer ook zo ingesteld, dat je tot ca 600 gr langzaam op kunt stoken en daarna kan de oven volop aanblijven.
    Bij mij gaat plaatwerk altijd goed als ik 120 gr per uur opstook.
    Barstjes in je werk kunnen ook heel goed ontstaan, als je werk te snel of niet gelijkmatig droogt. Dat is vooral bij tegeltjes het geval, omdat de klei langs de randen sneller droogt dan in het midden. Een week los onder plastic leggen is verstandig. Die barstjes zijn vaak zo klein, dat je ze niet kan zien voor het gebakken is.
    Succes Hanneke
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.