ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Stempelen met duncan onderglazuur

Kan een standaard leeg stempelkussen voor inkt als stempelkussen voor onderglazuur van Duncan gebruikt worden? Wie heeft hier ervaring mee?
gevraagd

4 antwoorden

  • Cecilia,denk dat dat niet kan omdat inkt veel dunner is dan onderglazuur en het stempelkussen verzadigd moet zijn.Als je de onderglazuur zo dun als inkt zou maken heb je volgens mij bijna geen kleur meer!!Je kan je stempel toch gewoon in een bakje of schoteltje met een dun laagje onderglazuur doen?Heb dat zelf ook vaker gedaan met rubberstempels en engobe of slib.De afdruk is niet echt geweldig maar het effect was wel aardig.Ook niet elke stempelafbeelding is natuurlijk geschikt.

    Caroline Kuiper.
    beantwoord
  • Cecillia, een gebruikt stempelkussen lukt niet gezien dit reeds verzadigd is. Een nieuw hoeft u ook niet te kopen. Wat volstaat is een ondiep plastik doosje met deksel waar op de bodem een >2mm. schuimrubberen velletje van het zachte type in vastkleeft. Werkt perfect. Met een stel zulke zelfgemaakte stempelkussentjes komt u al een eind. Per kleur eentje. U kan voor dat doel ook een plastik knopendoos kopen. Elk vakje met schuimrubber velletje is een ander kleurtje zoals een doos waterverfjes. Wat extra stelmiddel aan toevoegen vergemakkelijkt het stempelen.
    beantwoord
  • beste Cecilia,
    Je zou ook een rollertje kunnen gebruiken wat ook wel voor etsen word gebruikt om je stempels te voorzien van de onderglazuur
    beantwoord
  • Volgens mij kun je het beste een sponsje gebruiken om te stempelen. Ik koop meestal een setje sponsjes met stokjes eraan. Eventueel kun je de grootste eerst in de diepvries doen en daarna de gewenste vorm uitsnijden.

    M.vr.gr. Ginie
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.