ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > goud glanzend glazuur mislukt!

Hallo iedereen,

ik ben een beginnend keramist en heb afgelopen weekend een aantal werkstukjes proberen te glazuren en bakken. Dit is helaas niet goed gegaan en ik weet niet exact wat het probleem is.
Het betreft een kant en klare goud glanzende glazuur voor aardewerk gekocht bij Cock Keramiek (Klei en zo) in Bergschenhoek.
www.cockkeramiek.nl/.../

Ik heb de glazuur aangebracht door overgieten. Het zou kunnen dat ik dit te dik heb aangebracht, het was lastig om een egale laag aan te brengen. Hierna heb ik het glazuur een dag en nacht laten drogen.

Ik heb een hele oude oven die wordt aangestuurd door een soort pyrometer/vermogensregelaar. Dit gaat niet zo heel precies en ik weet niet altijd precies wat de temperatuur in de oven is. Ik heb geprobeerd het volgende stookschema te hanteren:
1. In 6 uur van 100 graden tot 600 graden opstoken, 100 graden per uur.
2. Opstoken naar eindtemperatuur, dit is ongeveer 1050 a 1100 graden. Hier heb ik de oven ongeveer 2 a 3 uur op laten staan, daarna heb ik de oven uitgeschakeld.
3. Ongeveer 20 a 24 uur laten afkoelen.

Toen ik de producten uit de oven haalden, zag ik dat het glazuur niet goud glanzend was. Het glazuur is heel grof en samengeklonterd op het product. Op sommige plekken is het glazuur weggetrokken en kun je het aardewerk zien. Op de foto's is goed te zien wat het probleem is.

Weet iemand misschien wat het probleem is? Is de oven niet heet genoeg geweest, heeft het er niet lang genoeg in gezeten, heb ik de glazuur te dik aangebracht? Kan iemand me misschien meer uitleg geven? Alvast bedankt.

Bijlagen:
gevraagd

4 antwoorden

  • Patrick, als je er zo met je pet naar gooit zal het soms wel eens lukken. Glazuur stookt men niet zo ongeveer tussen 1050 en 1100 °C. Dit proces moet zeer correct verlopen. Zo te zien heeft dit glazuur niet de vereiste temperatuur bereikt en is gestookt onder neutrale/reducerende admosfeer. Hebt u deze oven volledig afgesloten of met een verluchting gestookt ? Hoe dan ook, een temperatuur-meter is het minimum wat u zal moeten aanschaffen of u gaat vele malen voor niks stoken.
    beantwoord
  • Beste Lucien,

    bedankt voor de feedback. Ik probeer er niet met de pet naar te gooien, ik heb op dit moment helaas beperkte middelen tot mijn beschikking. Ik snap nu dat door mijn handelen dit proces totaal niet correct verlopen is. In mijn oven zit wel een ontluchtingsgat. U zegt dus dat het probleem waarschijnlijk is dat niet de vereiste temperatuur is bereikt?

    Ik denk dat dit probleem wel is op te lossen wanneer ik mijn oven beter kan regelen, daarom ga ik denk ik dus ook een kilnsitter systeem er opbouwen.

    Bedankt voor alle informatie.
    beantwoord
  • Dat zou een goed idee zijn Patrick om verdere frustraties te vermijden. Zo te zien kon er ook sprake zijn van een ongewilde reductie, wat nefast is voor dit type glazuur. Maar gezien de oven wél over een verluchting beschikt ( wat toen standaard was bij ovens van dit type ) moeten we de oorzaak zoeken in een té lage eindtemperatuur. Zonde van je werk.
    beantwoord
  • Beste Lucien,

    gelukkig werk ik met gietmallen en kan dus eenvoudig deze delen weer maken, het kost alleen weer zoveel tijd, haha.

    groeten Patrick
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.