ALGEMEEN > Diversen > Sieraden van keramiek (steengoed)

Hallo allemaal,
Hoeveel van jullie maken er sieraden van keramiek? En welke kleisoort gebruiken jullie hier dan voor? Glazuren julie dit?
Zelf gebruik ik steengoed, dat ik alleen aan de voorkant glazuur (anders is het lastig met bakken) en soms helemaal niet.
Ik hoor graag ervaringen en tips van anderen.
gevraagd

15 antwoorden

  • hoi Flora, zoek op dit forum een met de term zilverklei
    succes, anna
    beantwoord
  • Ik heb er al een paar gemaakt, heel fijn uitgerold, goed nat gehouden en zo samenstellen. Kleine roosjes zijn ook heel mooi in porselein. In deze klei kan je stempeltjes inzetten en niet vergeten het gaatje waar het ringetje om op te hangen door moet. Of pareltjes rollen tot ze kraken, dan een gaatje erdoor met een houtprikker. Kleuren kan met engobes en dan in 1x hoog bakken. Met glazuur heb ik nog geen geluk gehad, er is altijd wel ergens een plaatsje op de parel waar het glazuur niet mooi effen is. Maar heeft iemand al eens de parelrekjes geprobeerd, ik ga ze eens zelf maken en enkel de draad kopen, dan zou glazuren wel gaan, zelfs onderdompelen, wel nadien de gaatjes terug openmaken. Dit is zo iets voor de wintermaanden, dat kan gemakkelijk aan de tafel in de living.
    beantwoord
  • Waarom steengoed sieraden, Flora? Door deze vraag te beantwoorden krijgen de meesten van ons een duidelijker beeld?
    Raku-gestookte sieraden zijn óók juweeltjes en aardewerk gestookt heb ik ook super sieraden gezien!
    En biedt een kralenstandaard voor jou de mogelijkheid om beide zijden te glazuren? Wel even letten op de max. temp. van de kralenstandaard bij eventuele overweging tot aanschaffen? Leuk onderwerp!
    beantwoord
  • Sieraden: alleen voor de dames?
    Oh, ja: Liliane...voor gaatjes openmaken van kralen die gedompeld zijn in het glazuur bestaat er een gemakkelijk iets, om de gaatjes weer los/open/schoon te maken..... (maar misschien wist jij het wel...)
    Voor een wat groter gaatje is een schoongemaakt mascara-borsteltje een geweldig iets. Voor de wat kleinere openingen zijn er nóg kleinere "borsteltjes" (bedoeld voor het reinigen tussen onze tanden en kiezen) bij de drogisterij te koop. Allemaal ideaal voor dit doeleind. Ik gebruik dit altijd. Is geen heidens karwei en daardoor kan jij voor de "lange" winteravonden weer wat anders bedenken.
    beantwoord
  • Hallo Flora,Ik maak sieraden van aardewerk.De k147 (krijtaardewerk) bakt mooi wit en geeft met een heel dun laagje glazuur een mooie weerschijn.

    Ik gebruik ook sinter engobes als alternatief voor glazuur en om de achterkant van aardewerk mee af te werken.De engobe gaat wel glimmen maar bakt minder makkelijk vast als glazuur.

    Sieraden van aardewerk zijn ook wel best sterk, waarschijnlijk omdat ze klein zijn.Momenteel maak ik hangertjes maar de bedoeling is dat er ook brochjes bijkomen.

    Rob

    beantwoord
  • Je kan ook met fijne klei of porselein vakjes indrukken en dit inkleuren, of kleine bolletjes of streepjes opwerken, dan een glanzend glazuur erop. Ik heb hier een porseleinen ring gemaakt, daar moest ik vooral letten op de krimp. De foto is een beetje wazig, dit ligt aan mijn fototoestel. Heel leuk om te doen als je eens een beetje klei over hebt. Voor porselein moest ik wel snel werken.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Hoi,
    Heb hier al een tijdje ervaring mee en ik prefereer steengoed en porselein omdat ik persoonlijk aardewerk er te zwak voor vind - ik stook hoog (1260-1280) hierdoor krijgt vooral porselein zijn mooie glas achtige uitstraling...
    Ongeglazuurde achterkantjes daar werk ik het meest mee maar kralen zijn ook heel goed te doen op deze temperaturen - ik zorg er dan wel voor dat het metalen kralen draadje heel goed is ondersteund i.v.m. doorzakken.
    Veel plezier met creeeren... Suus :)
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Prachtig werk, Susanne!
    beantwoord
  • Prachtig werk ! zeg dat wel. Blijkbaar bent u niet meer aan uw proefstuk toe Susanne.
    beantwoord
  • oefening baart kunst blijkt hier overduidelijk!
    beantwoord
  • Nog maar weer het bewijs Petrus, dat er veel technische kennis nodig is bij het keramieken. Zelfs mét enkel de nodige kunstzinnigheid komt men er niet en blijf je met uw ei zitten. Grote kunst moet niet groot zijn. :-)
    beantwoord
  • Bedankt voor de complimentjes. Inderdaad - oefening baart kunst. Ben sinds '98 met klei en porselein bezig - en heb ook vele mislukkingen gehad - maar gewoon door gegaan...
    En op een gegeven moment komt er een moment dat het gewoon goed gaat. Wederom heel veel plezier met jullie creativiteit. Suus :)
    beantwoord
  • Ik ben nieuw in deze hobby, wil graag ook sieraden maken met klei en heb me een Multifunctionele 8 liter oven gekocht (heb hem pas een weekje), heb al een juweel gefusen en nu wil ik met keramiek en eventueel zacht porselein sieraden maken...
    Nu is mijn vraag, hoe ik moet stoken, moet ik licht beginnen met opwarmen en duurt zo een stook ook een aantal uren of kun je op een kortere tijd heet stoken... en hoog stoken, bedoel je de temperatuur gelijk hoog zetten, ik ben dus echt een groentje...
    beantwoord
  • Sandra, een boekje over keramiek voor beginners is de eerste stap. Als je dan nog problemen of vragen hebt, kun je hier terecht. Een gratis cursus-forum is dit niet, daarvoor is de materie té complex.
    beantwoord
  • Sieraden zijn klein en daarom kun je ze sneller stoken in vergelijking met groter werk, zonder uren van langzaam opwarmen.
    Rob
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.