ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Hoe maak je Flow Blue??

Ik zou graag proeven willen doen in Flow Blue, de glazuurtechniek die ervoor zorgt dat er een waas van kleur rondom de afbeelding ontstaat. Ik zou het liefst de waas rondom te afbeelding zo groot mogelijk maken.
Ik heb al ontdekt dat het traditioneel transferware is, maar ik zou de afbeelding graag willen sponsen of schilderen. Weet iemand hoe je dit effect kunt bereiken (hoe het komt dat de kleur in de rest van het glazuur gaat trekken)? En is het ook mogelijk in een andere kleur dan blauw?

alvast bedankt,

guus
Bijlagen:
gevraagd

3 antwoorden

  • Guus, met transferware is het zaak zo hoog te stoken totdat de transfer-pigmenten gaan versmelten in het glazuur en uitwaaieren/uitlopen.
    U kan ditzelfde effect bereiken door wat laagbakkende fritte of transparant glazuur onder het onderglazuurpigment te mengen. Dit mengsel gaat dan ook deels door het transparant glazuur worden opgenomen. Zelfde methode voor opglazuur op een dekkend wit glazuur. Uiteraard zullen enkele voorgaande testen nodig zijn, maar dit is reeds het principe.
    beantwoord
  • Het lijkt me dat de waas van kleur rondom de afbeelding,wordt aangebracht.Mogelijk dat eerst de afbeelding of schildering wordt ingebakken en daarna op het gebakken geglazuurde oppervlak een zachte kleur waas wordt aangebracht.

    Rob
    beantwoord
  • Dag Guus,

    Flow blue wordt gemaakt met cobaltblauw. Cobaltblauw is een hele sterke vloeier. Zover als ik weet wordt bij flow blue gebruik gemaakt van een eigenlijk te dikke laag kobalt in een ondergrond van een super vloeiend glazuur. Deze cobalt kan via transfer, stempeldruk of gewoon kwastdecoratie.
    Ook kun je sponsdruk proberen in een beetje nog vochtige ondergrond van glazuurlaag. Je zult zien dat de uitwaaiering bijna uitsluitend voorkomt in cobaltblauw.
    De utwaaiering is slechts alleen te verkrijgen door gebruik van oxides,carbonaten,sulfaten etc. kleurpigmenten geven dit effect niet.
    Succes ermee,
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.