ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > koudglazuur

De fabrikant heeft een koudglazuur in de handel gebracht. Dat betreft een lak/een harsvorm?
Het draagt in ieder geval de naam glazuur en wordt gebruikt voor keramiek en brengt de leek op een dwaalspoor. Slim bedacht van de fabrikant maar voor degene die aan het googelen gaat, komt hopelijk vanzelf deze discussie tegen.

Ik zie eventuele reacties, ervaringen, uitleg over het gebruik en bevindingen betreffende het gebruik van het produkt na behandeling met dit "glazuurtje" graag tegemoet. Tevens zou ik het prettig vinden als het verschil tussen glazuur en koudglazuur duidelijk gezet wordt. Het product selecteert zich dan vanzelf.
gevraagd

4 antwoorden

  • Marrie, het is zeker voor u een open deur inschoppen, maar koudglazuur heeft niks te maken met keramisch glazuur. Dit is de benaming voor een groot palet aan kunstharsen met verharder die men naar believen kan inkleuren en op zowat iedere ondergrond kan aangebracht worden.
    beantwoord
  • Marrie,laat ik stellen dat ik mijn produkten afwerk met glazuur.Toch heeft koud glazuur een aantal voordelen;

    -Bij keramische verven veranderd de kleur vaak na het bakken,wat het schilderen bemoeilijkt.Ook is bijvoorbeeld de dikte van de (onder)glazuur belangrijk en toch wel soms wat lastig om te bepalen.Met olieverf of acrylverf afwerken is 'What you see is what you get'.

    Ik heb goede decoratieve resultaten gezien met koud glazuur en olieverf,wel van belang is te schilderen op een goed gesmolten sinterengobe,anders krijg je een dof resultaat.

    Rob

    beantwoord
  • Marrie, ook het werken met papierpulp heeft zijn voordelen: minder energieverbruik, recycleren van oud papier, geen breuken of barsten. Dit kan men net zo goed afwerken met olieverf of acrylverf en koudglazuur.
    beantwoord
  • Beste Lucien en Rob.

    Het is absoluut niet mijn bedoeling om ooit zelf aan de slag te gaan met een koud-glazuur.
    Het past niet bij mij want er komt geen "vuurtje" aan te pas. En zonder dat vuurtje of zonder een elektrische gladbrand (aardewerk of steengoed) zonder een bepaalde uitdaging, zoals bijv. het testen van een nieuw zelfgemaakt glazuur, heb ik er geen schik aan.

    Bovendien is het een beetje rustig op het forum en mogelijk kunnen we hier nog wat van leren.

    Ik stond op de Kerstmarkt en voor mijn kraam werd er gesproken, dat het onzin was om zo'n dure keramiekoven aan te schaffen. Met koudglazuur zou men dezelfde resultaten kunnen krijgen.
    Men behoort zich netjes op te stellen voor het publiek dus ik heb me niet in het gesprek gemengd maar dezelfde resultaten krijgen??? dat kan volgend mij niet.
    Er stond namelijk raku, gladbrand aardewerk en gladbrand steengoed op de kraam.

    Enige ervaring heb ik er niet mee maar volgens bepaalde beschrijvingen van koudglazuur op internet, zou men het ook kunnen gebruiken op werk bedoeld voor levensmiddelen, schijnt het vaatwasmachine-bestendig te zijn én weersbestendig!
    Dát wist ik dus niet. Ik vraag me wel af of we een lange levensduur van de koudglazuur mogen verwachten onder deze omstandigheden.

    Want misschien is dit een leuke optie voor andere mensen. Bijv. voor mensen die bij mij wel eens wat biscuit laten bakken en het thuis decoratief kunnen afwerken.








    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.