ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > krakeleren van de glazuur

ik heb op lederharde vaas engobe geplaatst en op 900° gebakken. Daarna een lage temp.kleurloze glazuur op aan gebracht en op 1000° gebakken. Uit de oven merkte ik dat de glazuur met de engobe was losgekomen. Wat is de reden daarvan?
Erik
gevraagd

4 antwoorden

  • Erik, dit zou kunnen om volgende reden:
    - de engobe heeft niet dezelfde krimp als de onderliggende klei. Wat gecalcineerde kaolien aan toevoegen kan helpen.
    - de kleurloze glazuur (alkalische?) heeft misschien te weinig Al²O³ in zijn formule en gaat sterk krimpen, net genoeg om de reeds gestresseerde engobe eraf te pellen. Probeer eens een transp. glaz. met een langer smelttraject en voeg wat gecal.Kaolien aan het slib toe.
    beantwoord
  • Hallo Erik,

    Ik gebruik ook engobes voor mijn vissen etc. en ik heb deze eerst aangebracht op bisquitgestookte klei en daarna met een transp. glazuur voor 1250 gr. gebakken en dit is goed gegaan.
    Daarna heb ik de engobe aangebracht op de leerharde klei en dit werkt beter, want dit neemt de engobe beter op en je hebt ook veel minder nodig. Daarna weer hetzelfde procedee als hierboven! Geen probelemen gehad!
    Graag hoor ik nog van je,

    Ginie
    beantwoord
  • Ginie, de samenstelling van engobe, geschikt om op lederharde klei aan te brengen heeft een andere samenstelling dan engobe, geschikt om op bisquit aan te brengen. Deze laatste noemt men wel eens ' sinterengobe'.
    beantwoord
  • Lucie, nu heb ik sinterengobe aangebracht op mijn leerharde vogels die nog bisquitgebakken moeten worden.
    Gaat dit wel goed?
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.