ALGEMEEN > Stoken > koperdraad meestoken

Heeft er iemand ervaring met het meebakken van koperdraad?

Joke
gevraagd

8 antwoorden

  • Ik heb eens met koperdraadjes (fijne) een tekening gemaakt in een schaal, de draadjes er wel lichtjes ingeduwd, dan ertussen met engobe de vlakjes opgevuld. Tijdens het drogen door de krimp van de klei begonnen de draadjes te buigen en hier en daar omhoog te komen. Ik heb dat zo gelaten en in de ruwbak gebakken. Dan was het even opletten dat de draadjes niet wegvlogen, snel een transparant erover gespoten en nogmaals gebakken aan 1060 graden. De draadjes waren mooi donkergroen en de kleuren waren ook goed gelukt. Als je koperdraad hoger bakt zal de tekening donkerder worden. Maar wel opletten met voorwerpen waar de draad er kan van af vallen (breken), dit kleeft zeker aan de ovenplaat of aan de andere stukken in de oven. Ik zou dit enkel op de binnenkant doen.
    beantwoord
  • Ik heb wel met koperdraad gewerkt, niet al dik, 1.5 mmdik.
    Het is geen optie om dit al in het werk te laten tijdens de bisquit bak.
    Je moet echt duidelijk aangeven waar je het tijdens de glazuurstook wil hebben.
    Zorg voor een voldoende diepe groef, waar het koperdraad in kan liggen.
    Bij een te hoge temperatuur zal je niet veel terug zien van het koperdraad. Ik heb slechts 1 proef gedaan bij de rakustook. Het koperdraad had sporen achter gelaten, maar niet overtuigend...
    Moet ik verder uitdiepen.
    beantwoord
  • hmm klinkt wel interessant! Ik ga het in mijn volgende baksel verwerken, dank voor de reacties!
    beantwoord
  • Koperdraad wordt gebruikt voor verschillende doeleinden.
    Daarom bestaat koperdraad ook uit verschillende legeringen.
    Misschien handig om te weten waaruit het gebruikte koperdraad bestaat om proeven te laten slagen.
    Ook dit is weer een stukje scheikunde in de keramiek.
    beantwoord
  • Heb ondertussen een schaal gemaakt waarin ik koperdraad stukjes had gedrukt. Met bisquitbakken was er weinig aan veranderd. Na de glazuurbak op 1260 graden is het koper geheel gesmolten en heeft een duidelijk afdruk achtergelaten waarover de doorzichtige glazuur het " gedicht" heeft. Het koper is als een zwarte vlek naar beneden gezakt, ik vind het wel mooi! Alleen zit de schaal nu vast aan de ovenplaat, hoe krijg ik dit in godsnaam los?
    Vriendelijke groet Joke
    beantwoord
  • Je kunt proberen de schaal voorzichtig los te wrikken van verschillende kanten met een mes of een schroeverdraaier.Ook zachte tikjes met een hamer op de kop van de schroevedraaier wil het werk nog wel eens los doen trillen, slechts met een kleine weg te slijpen beschadiging.

    Vaak gaat het echter ook fout, en breekt het werk en ook de ovenplaat is beschadigd.Met een beitel en hamer zijn restanten van het werk van de ovenplaat te verwijderen.Draag hierbij een werkbril.

    Rob
    beantwoord
  • Het is gelukt, de schaal is nog heel! ovenplaat is idd beschadigd, koper is er ingebrand. Kan ik toch gewoon de andere kant van ovenplaat gebruiken?

    Thanx voor je antwoord.

    Joke
    beantwoord
  • Ja hoor Joke ,je kunt de andere kant van de plaat ook gebruiken.Je kunt ook de beschadigde kant in kwasten met zirkoonsilikaat in combinatie met 10% kaolien,tegen vastbakken.

    Rob
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.