ALGEMEEN > Diversen > tajine maken

ik wil zo graag een tajine maken om zelf te gebruiken, kan iemand mij vrtellen of en hoe dat moet en of hij dan ook op het gas gebruikt kan worden?
eel erg bedankt als je me er mee kan helpen!
gevraagd

6 antwoorden

  • beste Nina,
    wat is een tajine ?
    met vriendelijke groet
    Hans
    beantwoord
  • hoi hans, een tajine is en marokkaanse stoofpot, die daar dagelijks wordt gebruikt om groente en vlees samen in gaar te stoven, van origine ging dat op een open vuur, buiten.
    hij wordt gemaakt van klei, maar soms wordt tegen me gezegd dat hij niet geglazuurd mag worden, anderen zeggen van wel.
    kun je( of anderen) hier iets meer mee ?
    ik wacht af, nina
    beantwoord
  • Beste Nina,
    Ik heb nog nooit een Tajine gezien.
    Het lijkt me het best als je een goed temperatuurschok bestendige klei gebruikt.
    Een raku klei is daar dus uitermate geschikt voor.
    Verder neemt de schokbestendigheid af naarmate je hoger stookt. Dus bakken tussen 900 en 1000 Celsius.
    Wat betreft glazuur.
    Op lage temperatuur vindt er geen tussenlaagvorming plaats tussen klei en glazuur.
    Daardoor is de binding tussen klei en glazuur niet zo groot als bij steengoed en porselein.
    Door het verhitten en afkoelen zal van de glazuurlaag snel stukjes loskomen.
    Mij lijkt dat je dus beter niet kunt glazuren.
    Ter vergelijking:
    Het middeleeuws aardewerk wat gebruikt werd om te koken werd in het haardvuur/de hete as geplaatst.
    Daarbij werd wel loodglazuur toegepast, maar dat is ivm de giftigheid zeker af te raden.
    Ik hoop dat je er wat aan hebt en dat anderen de informatie verder kunnen aanvullen

    succes
    Hans
    beantwoord
  • De eenvoudigste Tajine's wordt over het algemeen van roodbakkende klei gemaakt en de deksel wordt vaak transparant geglazuurd de eigenlijke schaal wordt alleen aan de binnenkant geglazuurd. Voor gebruik moet deze even in het water staan.

    De ietwat duurdere hebben vaak een gekleurd glazuur op de deksel, vaak knal rood.

    De echt luxe en ook echt gebruikte Tajine's zijn op de deksel rijkelijk gedecoreerd en zelfs met goudluster afgewerkt. Er zijn echt prachtige exemplaren waarvan je gaat watertanden. En als je van Marrokaans eten houdt niet alleen van de buitenkant ;-)

    Op www.digikok.nl/.../woordenlijst-t.htm staat wel een mooi voorbeeld van een Tajine.

    mvg Frans de V
    beantwoord
  • Vergeten om te zeggen, er zijn idd ook ongeglazuurde Tajine's deze moeten vooraf met olie worden ingevet anders heb je kans dat de zaak tijdens de bereiding uitelkaar knapt.

    mvg Frans de V
    beantwoord
  • antwoordi.v.m.tajine
    heel erg bedankt voor de informatie
    alles tesamen geeft mij voldoende houvast om het weer te proberen.
    de eerste (helemaal geglazuurd aardewerk) deed het goed in de oven.
    we hebben er nog niet uit gegeten en wachten daarmee tot het nieuwe exemplaar klaar is.
    ik vind het erg leuk om zo te communiseren, tot mails
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.