ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Wat is het verschil tussen kaliveldspaat en potasveldspaat?

Een vraagje wat is het verschil tussen kaliveldspaat en potasveldspaat mijn docent zegt dat potas de volksnaam is voor kali veldspaat en er zou geen verschil zijn .
hopelijk weet iemand het.
Groet Vera

4 antwoorden

  • Wat ik zo gauw kan vinden is dat potassium engels is voor kalium. Potas veldspaat staat dan gelijk aan kalium of kaliveldspaat. Daarnaast werkt potas verwarrend want dit woord staat ook voor het mineraal
    kaliumcarbonaat dat werd gebruikt voor de productie van glas.
    "Om het hoge smeltpunt van kwarts (zand) te verlagen werd gebruik gemaakt van potas (kaliumcarbonaat K2CO3). Potas verkreeg men door het verbranden van beuken- en eikenhout in de boomstam zelf. Bij de potas ging het in feite om de hierin aanwezige kaliumzouten. De overgebleven as werd uitgeloogd en ingedampt; er resteerde dan een bruine zoutmassa, die aan het kwarts of zand werd toegevoegd".
    Potas en potassium lijken toevallig erg veel op elkaar qua woord maar bevatten ook toevallig beide kalium.
    Potas is dus niet direct geen volksnaam maar zegt meer iets over het ontstaan van de grondstof.
    beantwoord
  • Wat mij nu verbaasd is het prijsverschil bij silex .Daar is de potasveldspaat bijna 3 keer zo duur.Heb het gevraagd maar nog steeds geen antwoordt.Bedankt Vera
    beantwoord
  • Vera

    De zuiverheid van de gebruikte grondstoffen kan enorme prijsverschillen veroorzaken. In de industrie waar ik werkzaam ben zelfs meer dan 1000x voor chemisch zuivere verbindingen.

    Dus als je een prijsvergelijk wilt hebben altijd de samenstelling van de grondsstof vergelijken en je afvragen wat heb ik nodig. En je daar dan ook aan houden en ze niet gaan uitwisselen tenzij je juist de verschillen wilt zien.

    mvg Frans
    beantwoord
  • Hallo Vera,

    Kaliveldspaat is een verzamelnaam voor een aantal in de natuur gewonnen delfstoffen die ongeveer (!) een theoretische chemische samenstelling benaderen zoals in de boeken vermeld. Daarnaast zitten er in de verschillende soorten kaliveldspaat altijd verontreinigingen of onzuiverheden die er voor zorgen dat elke kaliveldspaat toch weer een beetje anders is.

    Vandaar dat ze bij Silex twee soorten aanbieden.

    Kali veldspaat wordt ook wel potas veldspaat of orthoklas, of in het engels potash feldspar genoemd.

    Groet,
    Geert
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.