ALGEMEEN > Diversen > sokkel

Hallo allemaal,
eindelijk is het mij (goed) gelukt een groter beeld (1 mtr.) te maken met mijn kleine oventje. Nu heb ik toch nog een probleem. Hoe bepaal ik hoe groot, of hoe zwaar de sokkel moet zijn om het beeld te kunnen laten staan? Moet de sokkel zo breed zijn als het breedste stuk van het beeld en hoe dik (zwaar) dan?
Hoop dat iemand mij kan helpen.
Groetjes Tiny
gevraagd

4 antwoorden

  • Beste Tiny,

    Ja een sokkel! de vorm, omvang c.q. grootte wordt mede bepaald door hetgeen je met jouw beeld tot uitdrukking wilt brengen.
    Wil je op jouw object neerkijken (helicopterview) of wil je er juist naar opkijken (kikkerperspectief).
    Moet de sikkel dominant aanwezig zijn of juist nagenoeg afwezig. Een iverdreven grote sokkel maakt een klein beeld nog kleiner en anderom.

    Wat je kunt doen is een foto maken van jouw beeld en er daarna verschillende soorten sokkels onder tekenen.
    Naast hetgeen je tot uitdrukking wilt brengen kun je ook afgaan op je gevoel.

    Sucees Joseph van den Enden
    beantwoord
  • Hallo Joseph,
    Dank voor het meedenken. Het gaat mij meer om de technische kant van de sokkel. Het lijkt me moeilijk uit te proberen of het beeld er op blijft staan of niet. Volgens mij zou er een technisch foefje voor moeten zijn om te kijken of het beeld ook blijft staan, c.q omvalt.
    Zie wel of jij, of iemand anders hier iets over weet.
    Groetjes Tiny
    beantwoord
  • Het is moeilijk om een reactie te geven jouw vraag zonder dat er een afbeelding bij staat.
    Ik ga toch nog een poging wagen! Om te beginnen is het van belang om het gewicht van jouw beeld te weten.
    Dan weet je in ieder geval hoe zwaar de te maken sokkel belast gaat worden.
    Dan maak je een keuze uit het materiaal waar je de sokkel van wilt maken.
    Vervolgens ga je op zoek naar de belastbaarheid van het materiaal.
    Meestal is van materiaal de druk-, trek- en buigbelasting bekend. Zie internet! Ja en dan houdt het voor mij op. Meestal vraag ik een bevriend werktuigbouwkundige om bij twijfel dit voor mij te berekenen.
    Ik weeg zelf de nodige kilo's, waardoor ik als proefkonijn uitermate geschikt ben op mijn zelfgemaakte sokkels uit te proberen.

    Succes ermee!
    beantwoord
  • Ha Joseph,
    Dank voor je volgende reactie, ik moest wel enorm lachen. Humor in ons "vak" is ook zeer belangrijk!
    Ik heb inmiddels begrepen dat het woord sokkel niet het goede woord is. Het gaat om het "voetje" wat onder het beeld komt zodat het blijft staan. Bij exposeren kan het dan op een sokkel.
    Groetjes en veel dank.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.