ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > basis-glazuur-recepten

ik stook op 1060, oxiderende oven
ik wil mijn eigen glazuur gaan maken en heb 4 basis-glazuurrecepten:

alkalische fritte 75
kaolien 15
kwarts 10

loodbisilicaat 65
krijt 10
kaliveldspaat 15
kaolien 10

loodbisilicaat 47
kaliveldspaat 25
porseleinaarde 16
krijt 12

loodbisilicaat 60
cornish stone 30
porseleinaarde 5
krijt 5

zijn dit goede recepten?
welke kan ik het beste nemen?
en vooral: wat is het verschil?!

groetjes,
marlies



9 antwoorden

  • Marlies,
    Dit zijn vermoedelijk goede recepten, maar hebben wel een verschillend smeltpunt.
    Welke het beste recept is hangt af van de kleur die je wil bereiken met een bepaald kleurvormend oxide. Loodoxide zal koperoxide groen kleuren en een alkalisch recept maakt er een turkooise kleur van.
    Alkalische frittes hebben ook allen een verschillende samenstelling en dit zegt dus ook al niet veel. Verwacht dus niet dat je met enkele recepten zowat alles kan doen. Beter een goed receptenboek aanschaffen en van daaruit vertrekken.
    beantwoord
  • kan je me een boek aanraden? ik heb hier thuis uit de biblio "het glazuurboek" van stephen murfitt en "keramiek vormen en glazuurgids" van neal french, maar heb zelf nog geen glazuur gemaakt en weet dus niet of t er alleen mooi uit ziet op de plaatjes of dat het ook goede recepten zijn om zelf te proberen.
    beantwoord
  • Marlies, dit boek wou ik je nog aanraden en nu kom je d'r zelf mee. Uitstekend boekje om de bomen in het bos te leren zien. Eens daar wat zicht op kan je uitkijken naar een echt receptenboek. ( bv. " Glasuren " van Matthes )
    beantwoord
  • bedoel je het boek van Murfitt of het boek van French?
    beantwoord
  • bedoel je het boek van Murfitt of het boek van French?
    beantwoord
  • Marlies, om te beginnen het boek van French. Daarin kun je duidelijk zien wat een ' basisglazuur doet met een kleurvormende oxyde. Zal je gelijk merken dat enkele basisrecepten niet volstaan. Tja, een complexe materie, maar wél zeer boeiend en het resultaat geeft een grotere voldoening, zelfs na enkele mislukkingen.
    beantwoord
  • Dank je!

    Groetjes,
    Marlies
    beantwoord
  • Graag zou ik willen vragen of 1 van jullie weet of ik ook beendermeel kan verwerken in het glazuur recept, en welk onderdeel/ingredient ik dan weg kan laten!
    Dankjewel
    beantwoord
  • Pascalle, je kan niet zomaar beendermeel integreren in een recept en daar een ingrediênt voor weg laten. Beendermeel ( bone ash : calciumfosfaat ) wordt meestal in porselein gedaan ( 45 - 50%) als smelt-element en glasvormer om het porselein opaak-transparantie te geven. Het wordt ook gebruikt in glazuren als opaakmaker in samenspel met tinoxyde en in 'chun'-glazuren.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.