ALGEMEEN > Ovens > Ombouw krachtstroom oven

Ik vroeg mij af of het mogelijk was om een krachtstroom oven op een simpele manier om te bouwen naar 220V. Heeft daar iemand ervaring mee....
bvd Frans

10 antwoorden

  • Beste Frans,
    Om een oven op temperatuur te krijgen heb je een bepaald vermogen nodig.
    Hoe groter de oven hoe meer vermogen er nodig is.
    Een oven die op krachtstroom draait vraagt dus meer vermogen dan 220 kan leveren.
    Het is dus niet mogelijk.
    Soms zie je dat door het gebruik van dunnere spiralen je een wat groter formaat oven hebt op 220.
    Het nadeel daarvan is dat je de spiralen veel vaker moet vervangen.
    met vriendelijke groet
    Hans
    beantwoord
  • Hans
    Bedankt voor je info, dus toch maar bij de stroom leverancier langs voor een aansluiting.
    mvg Frans
    beantwoord
  • Beste Frans,
    Het ombouwen naar 220 Volt is niet aan te raden.
    Omdat waarschijnlijk de oven te groot is en dan de
    gewenste temperatuur komt.
    Met vriendelijke groet,
    John Schouren
    beantwoord
  • John
    Ik begrijp niet geheel wat je bedoelt maar waarschijnlijk dat als ik de oven van een andere stekker voorzie dat ik slechts zo'n 1/3 van het vermogen overhoud en dus niet meer op steengoed/porcelein temperatuur kan bakken.
    Ik doelde met ervaringen van ombouw eigenlijk op dat eerdere antwoord wat ik kreeg andere spiralen etc...
    Dat werkt wel maar heeft idd het nadeel van een veel kortere levensduur. Het is een optie maar voorlopig laat ik het maar bij de bestaande situatie.
    mvg Frans
    beantwoord
  • Bester Frans,
    Geef eens aan wat de afmetingen van de oven zijn.
    dan kan ik de voor en nadelen precies melden.
    Met Vriendelijke Groet,
    John
    beantwoord
  • Alle ovens werken op 230 V, maar gebruiken om het vermogen te halen drie fasen.
    een gewoon huisnet kan over 1 fase genoeg stroom leveren, maar de draden zijn te dun om meer dan 16 A per groep te leveren.
    Om een oven te proberen, zou je de elementen kunnen splitsen en met stevige kabels op stopcontacten in verschillende aansluiten.
    Maar... dat is natuurlijk geen permanente oplossing.
    Een andere oplossing is de amerikaanse: een 6 kwadraat kabel naar de meter met een 45 A kontakt en stekker bij de oven.
    Kooktoestellen worden in feite ook op deze manier aangesloten, dan wordt een 5-aderige kabel gebruikt om 2x4000W aan te sluiten
    beantwoord
  • Beste Frans,
    Afhankelijke van de groote van de oven en het vermogen kun je het volgende doen.
    Een zogenaamde fornuisaansluiting maar dan mag de oven niet meer dan 2x3300 Watt worden.
    Als volgt ter werk: Laat door een instalateur bekijken of het mogelijk is,hij kan het zeker uitleggen wat ik bedoel.
    waarschijnlijk moet je nieuwe spiralen hebben,om het vermogen van ca 6,6 ke te krijgen.
    Dit kan met een oven van ca.70/100 liter afhankelijk van de eindtemperatuur.
    Met Vriendelijke Groet,
    John Schouren.
    beantwoord
  • hoi John,
    Dat is wel een dure oplossing.
    Krachtstroom aansluiten is de goedkoopste permanente oplossing, als er een installateur aan te pas moet komen.
    Ombouwen van de oven is geen optie, speciaal gemaakte elementen zijn erg duur, zeker als je het moet laten doen.
    Mijn oplossingen zijn geschikt, als je zelf de vingers in de groepenkast durft te steken.
    Leo
    beantwoord
  • John. Leo

    Sorry dat mijn reactie zo erg laat komt, ben hartpatient en dit is de eerste keer dat ik hier weer eens langskom na mijn laatste dottering. Maar dat alles terzijde.

    Volgens Essent zijn beide mogelijkheden die jullie noemen mogelijk. Heb nog niet geïnformeerd hoeveel het me gaat kosten.

    Om op een eerdere vraag terug te komen, de oven heeft de volgende afmetingen, diameter 46 cm en de effectieven vulhoogte is 45 cm, drie spiralen en een deksel van keramisch fiber (1400°C max.) De oven zelf is dacht ik 5KW (laat het koud max. 5,5 KW zijn)

    mvg Frans
    beantwoord
  • Hoi Frans,

    De oplossing met een kookgroep is waarschijnlijk de goedkoopste, want de oven gebruikt waarschijnlijk maar twee fasen en er hoeven geen nieuwe stekkers aangeschaft te worden.
    Gebruikt de oven driefasen gelijk, dan heeft de oplossing met een dikkere kabel enige voorkeur, want drie elementen zijn slecht in twee groepen te verdelen. Deze oplossing heeft als voordeel, dat meer een 25-ampere zekering aangeschaft hoeft te worden.
    Bij beide oplossingen hebben de buren het minste plezier, want inschakelen van 5,5 kW heeft, zeker in een oud net, gegarandeerd knipperend licht tot gevolg.
    De 3-fase oplossing blijft de beste!

    Leo van Loon
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.