ALGEMEEN > Techniek > Polijsten

Ik ben een ongebakken, droge bolle vorm aan het polijsten. Dit ging eerst heel goed. Omdat er nog hele kleine oneffenheden waren bleef ik maar polijsten. Heb nu een probleem dat ik hem weer ruw maak, ipv te polijsten lijk ik er nu kleine korreltjes klei af te wrijven.
Wat doe ik verkeerd?

6 antwoorden

  • Beste Mieke,

    Als je klei polijst moet je dat doen voordat het werk helemaal droog is.
    In het laatste stadium van leerhard kun je perfect polijsten. Als het werk helemaal droog is en je gaat dan door met polijsten dan beschadig je de gepolijste huid en komen er zoals je gemerkt hebt korreltjes klei af.
    Soms helpt het om de klei weer een beetje vochtig te maken en dan opnieuw te polijsten, maar dat blijft een lapmiddel

    succes

    Hans
    beantwoord
  • Dag Hans,

    Ik dacht toen ik begon te polijsten mijn werk al helemaal droog was, blijkbaar toen nog net niet.
    Ben weer een ervaringkje rijker nu.
    Het lukt nu weer verder door opnieuw te bevochten.
    Bedankt van je antwoord.

    Mieke
    beantwoord
  • Beste Mieke,
    Een eerste keer polier ik op lederharde klei en een tweede keer als alles droog is wrijf ik het eerst in met een doekje bevochtigd met slaolie, dan even laten intrekken en nog eens polieren.Je krijgt dan een hoogglanseffect. Als het gebakken is tot 1000° blijft de glans redelijk goed zichtbaar,als je hoger bakt,bakt het wel weg.
    Deze methode werkt prima
    Veel succes!
    Groeten,
    Marleen
    beantwoord
  • De glans komt weer helemaal terug als je je werkstuk na het bakken inwrijft met boenwas of (meubel)olie. Je kan dan zelfs gekleurde was gebruiken of witbakkende klei. Geeft heel speciale effecten.
    beantwoord
  • Dankejewel Marleen,
    Ik ben het aan het uitproberen en het werkt, heb wel nog niet gebakken.

    Mieke
    beantwoord
  • Deddy,
    Dit probeer ik zeker uit als ik gebakken heb!
    Mieke
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.