ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > pehatine

Hallo, Ik heb van alles over dit spulletje gelezen maar blijf nu toch met een paar vragen zitten. Ik heb een paar werkstukken te dun geglazuurd. Ze zijn ook al gestookt. Nu wil ik ze nog een keer glazuren. Is het goed om voor een betere hechting van die tweede laag, dan pehatine door de glazuur te mengen. Ik wil dat toch gaan aanschaffen voor mijn poederglazuren. Heb trouwens de eerste glazuurlaag wel iets afgeschuurd. Ik ga de glazuur spuiten.
Is pehatine alleen bedoeld om met poederglazuren beter te kunnen kwasten?
Kan ik pehatine door een spuitglazuur mengen?
Is pehatine misschien schadelijk voor mijn (nieuwe) glazuurspuit?
Ben benieuwd naar jullie antwoorden. Hermine
gevraagd

3 antwoorden

  • Hallo, Zelf heb ik pehatine nog niet gebruikt. Ik doe steeds een heel klein beetje Arabische gom bij mijn glazuren en ik ben daar heel tevreden over. Op www.pehatine.com las ik informatie over jouw product en zo te zien heeft het precies dezelfde eigenschappen als Arabische gom. Het proberen waard zou ik zeggen.
    Succes, Danny
    beantwoord
  • Hermine,
    Pehatine heeft twee functies, een lijmfunctie ( wat arabische gom doet ) en een suspenderende functie ( Natr.carboxy.meth.cellulose ) zodat het glazuur niet gaat bezinken en langer het water vasthoud. Is de basis om brush on glazuren te maken. In alle glazuren gunstig en ook voor spuitglazuur, zelfs voor slibs.
    beantwoord
  • Hallo danny en lucien,
    Bedankt voor de info. Ik ga het dus wel aanschaffen.
    Ondertussen heb ik een glazuurstook gedaan. Ik bleek nog KUR 5 te hebben en heb dat door de glazuur gemengd.
    De nieuwe laag glazuur hechtte goed op de gladde ondergrond van de eerste glazuurlaag en het werk kwam goed uit de oven.
    De glazuur die overblijft laat ik altijd in een open bakje uitdrogen, maak het weer tot een fijn poeder en doe het dan weer in het pak terug. Nu, met de KUR 5 erdoor droogde het tot een heel stug, nog wat elastisch goedje, op.
    Had ook meer droogtijd nodig maar uiteindelijk kon ik het toch weer fijn maken en heb het maar apart opgeborgen. Dan kan ik later weer gebruiken.
    Groet, Hermine


    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.