ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > recept veranderen?

Ik heb het volgende glazuur aangemaakt:
40% 1451
60% wb 30
20% zink
Heb dit gebakken op 1140 graden. Op de dag van het aangemaakte glazuur heb ik dit op een voorwerp aangebracht. Dit lukte prima. Een week later bracht ik hetzelfde glazuur aan op een aantal borden, en toen is het glazuur niet meer goed gladgebrand, zelfs niet na een extra stook en langer pendelen. Komt dat doordat er boor in fritte 1451 zit? Weet misschien iemand hoe ik hier nog een aardig glazuur van kan maken?

Verder nog een andere vraag over een ander recept:
67% 1005
29% kaollien
4% magnesiet
3% 1451
Dit is een transparant glazuur, maar een beetje te honingachtig naar mijn zin. Iets van tin of zink toevoegen? Zo ja.. hoeveel % of gram op een aangemaakte liter?

Alvast bedankt, groet sil.

8 antwoorden

  • Sil, ik ben maar een leek hoor, daarom de vraag; wat is 1005, 1451, wb 30?
    Heb je het glazuur voor 1140 °C na een week rust, opnieuw door een fijn zeef gehaald? Het zink heeft zich vermoedelijk 'vastgeklit' aan wb 30 (of 1451 wat dit ook moge zijn)
    beantwoord
  • Hoi Lucien, Wat onhandig van me. Met 1451 en 1005 bedoel ik frittes en wb 30 is kleipoeder.

    Nu je het zegt Lucien, ik heb het glazuur wel doorgeroerd natuurlijk maar niet gezeefd. Zou dat misschien de oplossing zijn? Of zijn er nog andere factoren? De fritte 1451 bevat boor, en nu schijnt het zo te zijn dat boor een reactie veroorzaakt in glazuur als het iets langer staat. Bij sbb gouda is mij verteld dat je hiervan nooit teveel glazuur zou moeten aanmaken. Dat is nogal balen, want ik heb een behoorlijke hoeveelheid aangemaakt. groet sil.
    beantwoord
  • Sil, alles door een fijn zeef doen. In geval er kleine kristalletjes achterblijven, deze in het glazuur laten en de zaak even opwarmen en dan opnieuw zeven. Er heeft een 'uitloging' plaatsgevonden. Je kan dit ook voorkomen met er C.M.C. aan toe te voegen.
    beantwoord
  • Dat ga ik zeker doen,Lucien!
    Wat een goed idee. Ik neem aan dat u bedoeld dat ik het gewoon kan opwarmen in een pan? Ben zeer benieuwd, en ga het graag uitproberen.
    Verder wilde ik u nog vragen of u een antwoord voor mij heeft op het glazuur dat nogal honingachtig is geworden. Hernia wel mooi transparant. Kan ik aan het aangemaakte glazuur iets van tin of zink toevoegen, zoja... Hoeveel bijvoorbeeld op 1 liter glazuur? Of misschien wel een andere oplossing. Alvast bedankt, sil.
    beantwoord
  • Met c.m.c. Bedoeld u een soort peptapon of behanglijm?
    beantwoord
  • Sil, was het aanvankelijk niet ' honingachtig ? En wat bedoel je precies met ' honingachtig' ? ( taai in uitvloeien misschien ? )
    De kristallen ( als die er al zijn. meestal liggen die op de bodem ) zullen door opwarmen ( tot kookpunt ) smelten en CMC gaat opnieuw klonteren tegen gaan. Je vind dit produkt onder verschillende merknamen. Dit zit ook o.a. in behanglijm en snoepjes. Bizar he ?
    Ho ja, de hoeveelheid: Je moet deze poeder eerst oplossen in warm water ( voeg er enkele druppels Dethol aan toe tegen schimmelvorming ). Je bekomt een gel wat je op 1l. glazuur een soeplepel aan toe voegd. Soms kan dit wel het dubbel zijn, naar gelang het recept of het gebruikte merk. Als het glazuur alsnog gaat bezinken, nog een soeplepel erbij.
    beantwoord
  • wat fantastich Lucien, die snelle antwoorden. Wat heerlijk dat je zoveel kennis over deze onderwerpen hebt.
    Met honingachtig bedoel ik een transparant glazuur dat een beetje warm geel lijkt. De kleur van honing, maar wel helder transparant, je kunt erdoor heen kijken. Hij vormt geen kristallen. Kwalitatief gezien ziet het glazuur er prima uit.
    Een mooi glazuur als je ervan houdt, maar ik wilde een gewoon transparant, (niet geel achtig) glazuur. Nu kan dat waarschijnlijk niet meer goed komen, daarom dacht ik er nog iets extra's aan toe te voegen, zodat ik het glazuur toch nog eens kan gaan gebruiken. Wilde alles behalve een honingkleurig glazuur.
    bedankt voor je reacties lucien.
    beantwoord
  • Sil, kan je me de samenstelling geven van het glazuur, en ook de kleur van de scherf ( créme, roodbakkend, wit ??) Dit lijkt wat complexer zonder foto of details.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.