ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > recept veranderen?

Ik heb het volgende glazuur aangemaakt:
40% 1451
60% wb 30
20% zink
Heb dit gebakken op 1140 graden. Op de dag van het aangemaakte glazuur heb ik dit op een voorwerp aangebracht. Dit lukte prima. Een week later bracht ik hetzelfde glazuur aan op een aantal borden, en toen is het glazuur niet meer goed gladgebrand, zelfs niet na een extra stook en langer pendelen. Komt dat doordat er boor in fritte 1451 zit? Weet misschien iemand hoe ik hier nog een aardig glazuur van kan maken?

Verder nog een andere vraag over een ander recept:
67% 1005
29% kaollien
4% magnesiet
3% 1451
Dit is een transparant glazuur, maar een beetje te honingachtig naar mijn zin. Iets van tin of zink toevoegen? Zo ja.. hoeveel % of gram op een aangemaakte liter?

Alvast bedankt, groet sil.

8 antwoorden

  • Sil, ik ben maar een leek hoor, daarom de vraag; wat is 1005, 1451, wb 30?
    Heb je het glazuur voor 1140 °C na een week rust, opnieuw door een fijn zeef gehaald? Het zink heeft zich vermoedelijk 'vastgeklit' aan wb 30 (of 1451 wat dit ook moge zijn)
    beantwoord
  • Hoi Lucien, Wat onhandig van me. Met 1451 en 1005 bedoel ik frittes en wb 30 is kleipoeder.

    Nu je het zegt Lucien, ik heb het glazuur wel doorgeroerd natuurlijk maar niet gezeefd. Zou dat misschien de oplossing zijn? Of zijn er nog andere factoren? De fritte 1451 bevat boor, en nu schijnt het zo te zijn dat boor een reactie veroorzaakt in glazuur als het iets langer staat. Bij sbb gouda is mij verteld dat je hiervan nooit teveel glazuur zou moeten aanmaken. Dat is nogal balen, want ik heb een behoorlijke hoeveelheid aangemaakt. groet sil.
    beantwoord
  • Sil, alles door een fijn zeef doen. In geval er kleine kristalletjes achterblijven, deze in het glazuur laten en de zaak even opwarmen en dan opnieuw zeven. Er heeft een 'uitloging' plaatsgevonden. Je kan dit ook voorkomen met er C.M.C. aan toe te voegen.
    beantwoord
  • Dat ga ik zeker doen,Lucien!