ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Hoe maak ik een bruin restglazuur levendig en sprankelend?

Hallo medelezers,

Heeft iemand een idee hoe ik met toevoeging van eventuele grondstoffen en/of oxides een weliswaar glanzend, maar zeer saai middelbruin glazuur weer wat levendiger kan krijgen?
In afwachting van jullie reakties,

groeten Ginie
gevraagd

5 antwoorden

  • Ik had even vergeten te vermelden dat ik het wil branden op 1200 gr.
    beantwoord
  • Je zou een deel van het aangebrachte glazuur weer kunnen weg halen met b.v. een sponsje en hier nadat het werkstuk weer gedroogd is een ander (transparant)glazuur overheen kunnen aanbrengen.

    Of bij een deel van het rest glazuur de kleurstof zwart bijvoegen, en bij een ander deel van het rest glazuur dit juist verdunnen met een fritte,zodat het werk meedere kleur nuances van het bruin kan hebben, zowel lichtere als donkere nuances.

    Mogelijk dat aan een verdund bruin met behulp van kleurstoffen als geel,oranje of wit ook nog wat valt te veranderen.

    Het toevoegen van een fritte die b.v.craquelure bevordert zou kunnen.Ik denk dat het niet alleen een kwestie is van receptuur, maar ook van opbreng techniek, of een combinatie met andere glazuren.
    Zeker de moeite waard om mee te gaan experimenteren op proef tegeltjes.

    Rob

    beantwoord
  • Hallo Rob,

    Ik had het glazuur wat ik gekregen heb (ong. 7 liter) alleen nog maar aangebracht op een proefje.
    Maar kun je me misschien zeggen welke fritte een craquelure bevordert en op welke temperatuur ik deze kan gaan glazuren?
    De tip om de helft met zwarte kleurpigmenten donkerder te maken staat me overigens wel aan, en dan de rest in meerdere nuances bruin te veranderen; dat lijkt me wel wat. Zodra ik van je mag weten welke fritte ik kan gaan gebruiken, begin ik met de proefjes.

    Bedankt alvast Rob,

    groeten Ginie
    beantwoord
  • Hallo Ginie,als je K123 klei als body gebruikt en je glazuurt dik bevorderd dit zowie zo al een craquelure,evenals snel afkoelen en koud water.Ik bak zelf zo rond de 1100c en gebruik dan meestal een alkali fritte voor craquelures.

    Ik weet niet in hoeverre deze fritte bruikbaar is op 1200c, en voor jouw glazuur mengsel.Het is moeilijk om advies te geven over bijvoegingen aan een restglazuur,omdat onbekend is wat er al aanwezig is aan materialen.Omdat je op 1200c bakt zou je ook wel andere smeltmiddelen dan frittes in je glazuur kunnen gebruiken.

    Veel informatie over diversen frittes en smelmiddelen is te vinden via google.Een kleur 'aanlengen' kan natuurlijk ook met transparant glazuur.

    Van je rest glazuur zou je ook nog een sinterengobe kunnen maken door er kleipoeder of kaolien bij te voegen.

    Rob
    beantwoord
  • Hallo Rob,

    Heel erg bedankt voor je instructies; ik zal het e.e.a. gaan uitproberen.
    Als ik het resultaat weet dan hoor je van me,

    groeten Ginie
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.