ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > lijst smeltpunt chemische middelen

Is er iemand die mij een lijst van het smeltpunt van de verschillende chemische middelen die we gebruiken kan geven?
Ik heb gezocht maar kan er geen vinden
Ik probeer beter te begrijpen hoe glazuurrecepten werken.

groet
marlies
gevraagd

4 antwoorden

  • Marlies, hier een waardevolle link ( zie links; mineralen en oxides )

    digitalfire.com/4sight/index.php?x=asefidjwe
    Maar ik vrees dat je daar niet veel aan zal hebben. Elk mineraal zal het ander beïnvloeden en gaan deze smeltpunten zich totaal verleggen. Dat noemen ze een eutectisch mengsel. Voorbeeld: Loodoxide smelt bij 880°C en Siliciumoxide bij 1710°C. Het lijkt logisch dat een half-om-half mengsel een smeltpunt van 1295°C zou hebben. Merkwaardig genoeg ligt dit op 800°C, lager dan loodoxide. Echter is dit nog niet het eutectisch punt van lood - siliciumoxide. Dat wordt pas verkregen door een mengsel van 9 delen loodoxide en 1 deel siliciumoxide, waarvan het smeltpunt amper 510°C is. Van het ogenblik dat er een derde mineraal aan dit mengsel wordt toegevoegd, krijgt men weer een totaal ander smeltpunt.
    beantwoord
  • Beste Lucien,
    de site ziet er veelbelovend uit!
    groet,
    marlies
    beantwoord
  • annelies, deze steengoedglazuren zullen op deze lage temperatuur veel weg hebben van een sinterengobe. Er bestaat niet iets als een kant-en-klaar smeltpuntverlager. Er zijn wel mineralen met een laag smeltpunt. 1- Om een juiste keuze en hoeveelheid te bepalen moet je de samenstelling van het glazuur kennen. 2- Het glazuur gaat er vast anders uit zien dan het orriginele. Als het om kleine hoeveelheden gaat zou ik je adviseren daar verder niet in te investeren.
    beantwoord
  • Lucien, Bedankt voor je bericht.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.