ALGEMEEN > Ovens > standen/tijden op SR-300 voor biscuit

Dag allemaal,
Ik heb een OBU S70 aangeschaft met een Shimaden SR-300 bedieningsbakje. Gisteren voor het eerst een lading in de over gestoken, maar voor die op temperatuur (970°C) stond waren we 13 uur verder..
Heeft imand ervaring met de tijden en standen van de relaar (zie foto's). De regelaar op de oven zelf heeft stand 1 t/m 5 en full. Deze zou dienen om de temperatuur langzaamaan op te drijven, maar gisteren was wel heel erg langzaam..
We hebben hem eerst op 1 gezet, maar na 2 uur op 1 1/2. Dan waren we pas na 8 uur of zo op het punt dat het lict werd in de oven (ongeveer 500 graden).
Normaal moet een bicuit in een uur of 8 naar de 960° kunnen, eerste 4 naar 500°, en dan beetje voorzichtig naar omhoog tot de 960° bereikt is.
Heeft iemand ervaring met deze relaar en tips voor ons?
Alvast bedankt,
Jagna
Bijlagen:

4 antwoorden

  • Jagna, probeer eens enkele nummertjes hoger. Bv. beginnen bij 2 en een uurtje later op 3 en na 500 °C op 5.
    beantwoord
  • Wat verbruikt deze oven aan stroom? Meestal is dat zo rond de 3 kilowatt per uur bij een lichtnet oven.Kijk eens in de meterkast of deze hoeveel stroom ook afgenomen wordt, als je hem op full zet.

    Rob
    beantwoord
  • Hoi Rob,
    Verbruikt normaal 3,3, maar bij de standen 1 t/m 5 slaat hij regelmatig aan en af, elke 20 seconden of zoiets op 1, en naar mate de stand hoger is hij vaker en langer aan.
    Verbruik is niet zo belangrijk, ik ben vooral op zoek naar de juiste standen om hem langzaam (in 4 uur) naar 500°C te krijgen, om dan in de volgende 2 naar 700, en dan naar 1000 in de laatste 2 uur.
    En ik had gehoopt dat iemand nu kon zeggen: zet hem op 2 voor de eerste 4 uur, dan op 3 voor de volgende 2, en dan op max voor de laatste sprong, maar denk dat ik zelf wat moet experimenteren (ook leuk).
    Dankjewel in ieder geval,
    J
    beantwoord
  • Jagna,
    De vijf standen regelen de relais ( stroomonderbrekers ). De juiste stand kiezen is afhankelijk van hoeveel er moet opgewarmd worden. Bij een lege oven gaat dit sneller dan een volle. Je kan niet anders dan er een temperatuursmeter bij op plaatsen. ( de sensor kan je zelfs tussen het deksel steken of een klein gaatje maken in de wand.)
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.