ALGEMEEN > Techniek > hoe maak ik een grote bal?

ik wil graag een grote bal van ongeveer 50 cm doorsnee maken, hoe ga ik dit aanpakken?
gevraagd

2 antwoorden

  • Beste Margriet,

    Onze cursisten maken hele bollen op de volgende manier:

    Wij hebben bij Keramikos halve bolmallen van gips gekocht, die hebben ze in de maten van 10 cm tot 50 cm doorsnee.per 5 cm oplopend.
    Als je in die mal klei indrukt kun je als de klei wat opstijft je werk in de mal draaien.
    Je begint dus met het indrukken van de halve bol in de mal en zodra de klei stevig genoeg is draai je de klei zo dat die voor een deel boven de mal uitsteekt.
    In de mal kun je dan verder boetseren.
    Op die manier kun je de bol bijna helemaal rond krijgen.
    Het lastigste is natuurlijk het laatste stukje om de bol te sluiten.
    Je kan een stukje klei in de opening vastzetten en dan door te kloppen met een spatel houtje pollepel de boel aan elkaar zetten.
    Je kan ook van te voren een stuk klei in de mal gedrukt hebben waardoor deze al de juiste bolling heeft, dat kun je dan op maat maken en monteren.
    Vergeet niet een gaatje in de bol te maken, anders explodeert deze met het bakken.

    Succes

    Hans.
    beantwoord
  • Hoi Margriet,

    Als je niet wilt investeren in een mal, kun je de bal ook eventueel met ringen opbouwen, of massief vormen. Ik denk dat dat niet mee zal vallen in het formaat dat jij wilt maken, maar misschien lukt het. Een leuke tip die wij als studenten bij het SBB in Gouda kregen, is om een soort hangmat te maken waarin je de bol vorm kunt geven. In ons geval hebben we een ronde afwasbak met een theedoek bespannen, maar voor een bol van 50 cm doorsnee heb je denk ik iets groters nodig. Het principe blijft wel hetzelfde; doordat je niet op een platte ondergrond werkt, blijft de bol rond (voor zover je hem al hebt gevormd). Je kunt evt. ook een kartonnen mal knippen, die je, elke keer dat je een ring toevoegt, langs de bol kunt houden om te zien of de vorm wel goed rond wordt.

    Succes,

    Karin Groot
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.