ALGEMEEN > Apparatuur/gereedschap > raku brander

Na een aantal jaren onze raku oven op hout te hebben gestookt, gaan we nu toch over op gas. We zijn naar een brander aan het kijken, maar komen er niet zo goed uit. Ik begrijp dat een brander 15 kw moet hebben om de oven(oliedrum) op 1000 graden te krijgen, maar kan ik daar ook een zg varkens/onkruidbrander voor gebruiken ? En is alleen het geluid het verschil of is er ook verschil in bv gebruik hoeveelheid gas ? Ik hoop dat iemand ons kan helpen, en natuurlijk horen we ook graag de verschillende ervaringen. Bij voorbaat hartelijk bedankt.
Tea

6 antwoorden

  • Tea, een bitumen-brander volstaat. Met een ( seifert ) brander-bek van diam. 4 cm volstaat ruimschoots voor een olie-ton oven. Wat heb je minimaal nodig: branderbek diam.4cm., een verlengstuk-aansluitingbuis en een gaskraantje wat fijnregelen toelaat ( niet aan/uit ) en een gas-ontspanner voor max. 2kg.druk en een mano-meter tot 1,5 kg.
    Een schema staat in HET KLEIBOEK van L.Versluys. Ik werk hiermee reeds 25 jaar zonder probleem.
    beantwoord
  • Lucien, Dank voor je snelle antwoord. Het lukt me nog niet helemaal om het in de winkel uit te leggen. Is het mogelijk dat je een foto plaatst van jouw brander ?
    Ik hoop dat het lukt en bij voorbaat dank hiervoor. Groet Tea
    beantwoord
  • tea, een foto plaatsen zal niet lukken, maar als je in een speciaalzaak ijzerwaren vraagt naar een Seifert- brander-bek mét aansluitstuk (stukje buis met aan weerszijde schroefdraad, en een goed regelbaar gaskraantje met aansluitingstuk voor een gasslang en een drukregelaar tot 2 bar met bar-metertje tot 1,5 bar en een koppel voor een LPG-fles, heb je alles. Lijkt op een bitumenbrande-set, maar zonder handvat. (wat overbodig en te duur is).
    beantwoord
  • Lucien, hartelijk bedankt voor het advies. We hebben onze brander binnen en zijn de oven aan het ombouwen. Nu komt er toch weer een vraag. We hebben een brandermond van 5 cm. Hoe groot moet nu het brandergat cq schouwgat zijn. We lezen dat het de verhouding 6/10 zou moeten zijn. Is het brandgat dan niet te klein ? Weer wat vragen, waar ik hoop antwoord op te krijgen. BVD Tea
    beantwoord
  • Hallo tea, de verhouding in/uitgang is juist. Als ik er van uit ga dat de brandermond een binnen-diameter heeft, volstaat 6 á 7 cm. Heb je het boek van Versluys er op nageslagen ? ( HET KLEIBOEK ) Je zal merken dat de ingang / richting wat anders verloopt dan men meestal in Nederland toepast.
    beantwoord
  • bij silex in den bosch verkochten ze heel goede propaanbranders voor alle doeleinden 5kw-10kw-25kw
    Die van 5 kw is ruim voldoende voor een kleine raku oven, heeft ook reduceer ventiel en is gekeurd, 100* beter dan een bitumenbrander, heb zelf een oven van 1m2 gebouwd met 2 10kw branders stookte reductief naar 1350c in 4 uur met amper 1 kleine propaanfles,
    er is wel een drukregelaar voor de fles nodig met manometer zodat je de fles op volle druk kunt zetten (en natuurlijk minder) gewone regelaar laat veel te weinig gas door.
    philippe pauwels
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.