ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > glazuurprobleem

hallo, Ik heb een schaal geglazuurd met keramikos steengoedglazuur mat-wit SG452.
Ik heb het als volgt gedaan: de schaal is gemaakt van grove witte chamotteklei en biscuitgebakken op 955.
erna heb ik hem met grof schuurpapier geschuurd. goed afgeborsteld en vervolgens onder de douche 3x uitgespoeld zodat ik zeker wist dat er geen stof was achtergebleven. erna 3 dagen laten drogen.
ik heb 500ml. pehatine aangemaakt met 1l. water, erna 1kg. glazuur erdoor gemengd en 30min. laten rusten. vervolgens gezeefd door een 80mesh zeef. Goed doorgeroerd en de binnenkant meteen door te gieten geglazuurd, erna de buitenkant 2x gekwast. de glazuurlaag zat er glad en mooi wit op toen hij droog was. ik heb de schaal 3 dagen laten drogen.
erna in kilnsitter gebakken tot 1222. na 3 uur, de spiralen waren mooi rood, het kijkgat dicht gedaan. Hij heeft ,op de auto-stand, 6 uur gebakken. ik heb de oven de hele nacht laten afkoelen voor ik hem heb uitgepakt.
de stenen in de deksel zijn aan de bovenkant donker zwartig verkleurd, aan de binnenkant niet. het glazuur voelt aan als fijn schuurpapier, de scherf schijnt er doorheen, en de glazuur is beige-grijs. aan de binnenkant is de glazuur in de randen weggetrokken en de rest als sinaasappelhuid, daar is het glazuur wel gladder geworden maar de zelfde kleur als de buitenkant van de schaal.
wat heb ik verkeerd gedaan?
en wat kan ik het beste doen om de schaal nu toch een mooie mat-witte glazuurlaag te geven?
met vriendelijke groet, marlies bontenbal
gevraagd

24 antwoorden

  • Marlies, er zijn me enkele punten niet zo duidelijk:
    - Heb je mét een kilnsitter gebakken of IN een kilnsitter. De enige kilnsitter die ik ken is een apparaatje wat met smeltcones werkt. Heb je een oven van het merk Kilnsitter ? ( ken ik niet )
    - Laat me er even van uit gaan dat je met een kilsitter-smeltcone-apparaat gewerkt hebt, hoe kom je dan aan de wetenschap dat je na 3 uur 1222 °C hebt bereikt ? Heeft de hele bakcyclus 6 uur of moet ik dit nog bij die 3 uur optellen ?
    - Waarom heb je dit kijkgat toe gedaan ?
    - Was het zwart op het deksel roetvorming of waaraan is deze verkleuring anders te wijten ?
    Na deze vragen kan ik je wel verder helpen.
    beantwoord
  • beste lucien,
    het is een keramikos lt-3 70l. kilnsitter-oven, en ik heb gebakken met een cone voor 1222C. Ik heb in een boek gelezen dat als de oven van binnen rood is, de 500C bereikt zijn,(ik heb geen pyrometer) en dat je dan het kijkgat dicht moet doen. Na 3 uur bakken is de oven al een tijdje rood van binnen, vandaar dat ik het gat heb dichtgedaan. De hele bakcyclus heeft 6 uur geduurd, toen is hij door de verbogen cone uitgeslagen.
    het zwart op de deksel ziet er niet uit als roet.
    groetjes, marlies
    beantwoord
  • Marlies, voor alle veiligheid de vermogenknop een standje lager zetten, zodat je er ipv 3, er minstens 4 uur over doet. En ten allen tijde, wat men je ook wijs maakt, het verluchtingsgat noooooit afsluiten. ( of je zou willen reduceren. Als het glazuur alsnog niet mooi glad is uitgesmolten zal je een cone nr. hoger moeten stoken.
    beantwoord
  • beste lucien,
    dank voor je reactie, ik ga hem nogmaals glazuren en bakken met het gat open, als het er niet goed uit komt ga ik maar hogere cone-tjes kopen.
    groetjes, marlies
    ps wat is een normale baktijd voor steengoed? misschien kan ik beter zelf steeds een standje hoger zetten...
    beantwoord
  • Marlies, dit is een goed idee in stappen te werken. Handig zou wel zijn indien je zou beschikken over een transportabel temperatuurmetertje met een koppel voor steengoed. Dat is niet zo duur in aankoop en gaat ja-ren mee. ( werkt op baterijtjes )Best is tot 600°C aan 100°C /uur en dan vol vermogen. Die kegeltjes zijn berekend op een gemiddelte van 150°C/uur over de hele cyclus. Van de uiteindelijk behaalde temperatuur en pendelen hoef je je met een kilnsitter niks van aan te trekken. De opgegeven temperaturen zijn maar een indicatie.
    beantwoord
  • beste lucien, ik dacht dat reducerend stoken met een elektrische oven niet kon? en als ik het kijkgat tijdens de hele stook open hou, komt er dan niet teveel koude lucht binnen?
    groetjes, marlies
    beantwoord
  • onder welke naam kan ik zo'n transportabel temperatuurmetertje vinden bij bv keramikos?
    beantwoord
  • Marlies, men kan zeker reduceren met een elektrische oven, maar dat vraagt wel wat kennis om geen beschadiging aan de weerstanden te hebben. Een kijkgat in de zijwanden moet wél gesloten worden als dit niet totaal aan de bovenkant zit. Als er geen ' ontluchtings-gat in het deksel/ plafond zit, maak er eentje in. Het is een misvatting dat dit energieverspilling is. Meer dan de helft van de raku-ovens is het schouwgat te klein. Ik weet niet of Keramikos zo'n meter heeft. Even rondvragen.
    beantwoord
  • het kijkgat zit aan de zijkant ,niet helemaal bovenin.
    volgens keramikos kan ik hem t beste altijd gesloten houden, maar ik zie roetresten rond de deksel en denk dat hij inderdaad gereduceerd heeft tijdens het bakken.
    ik begin nu in de war te raken. Wanneer kan ik het gat nu het beste open houden en wanneer doe ik hem dicht?
    beantwoord
  • Beste Marlies.
    Ook ik begin nu in de war te raken. Eerst heb ik eens gekeken om welk glazuur het nu ging, en heb gezien op de site van Keramikos dat dit type glazuur hoger gestookt kan worden.
    Marlies spreekt over een temp. van 1222 graden en als ik het goede typenr. heb gezien dan is deze glazuur bedoeld van 1220 tot 1260 graden. Mogelijk zou hoger stoken het probleem op kunnen lossen? Langer stoken is al besproken en pendelen is natuurlijk ook een optie.

    De enige bijgevoegde foto op de site van Keramikos van het type glazuur geeft een kleur aan wat er op mijn computer niet uitziet als wit, hoewel het wel de naam draagt.... De foto toont een beige-achtige kleur.

    Dan lees ik in de eerste instantie dat het donker verkleurde deksel (ik ga er maar vanuit dat dit het deksel van de oven is) géén roet aanslag is.
    Later lees ik dat Marlies roetresten rond het deksel ziet.
    Daarnaast geeft deze discussie mij de indruk dat Marlies een gladbrand in de electrische oven bedoeld? en mogelijk spreekt Lucien over een gasoven?Er wordt ook gesproken over raku stoken.
    Tja...nu ben ik ook de draad een beetje kwijt.. :-)
    beantwoord
  • Lees ik nogmaals het allereerste bericht van deze discussie en geeft Marlies al aan dat de glazuur beige-grijs is. Dat geeft de foto van Keramikos dan op internet ook aan. Het zal dan mogelijk voldoen aan de eisen.

    Lees ik vervolgens dat er gebruik is gemaakt van een grove chamotteklei en deze is na de biscuit, geschuurd.
    Tja, dan maakt men een ruw oppervlak waarover de glazuur wordt geplaatst. Dan lijkt het mij na deze behandeling niet zo gek, dat de glazuur dit oppervlak niet kan egaliseren en na de gladbrand aanvoelt als fijn schuurpapier. Daardoor is het mogelijk dat de kleihuid/scherf er door heen schijnt maar het zou ook kunnen dat de glazuurlaag té dun is geweest.
    De sinaasappelhuid kan naar mijn mening het gevolg zijn van het opschuren van het werk gezien de grove chamotteklei. Tevens zou het ook een gevolg kunnen zijn van de zeer snelle stook. Tevens heb ik de vraag: hoe ziet een sinaasappelhuid er uit? Is het een sinaasappelhuid, of zijn het kratertjes en deze denkwijze van mij ontstond door het ruwe oppervlak, ná de gladbrand.
    Heb je een nieuwe oven Marlies?
    Deze vraag ontstaat omdat van een nieuwe oven het deksel altijd donker verkleurd aan de buitenkant en de
    binnenkant verkleurd niet.
    beantwoord
  • Marlies & Marrie:
    Ik heb het wel degelijk over een elektrische oven. Even terzijde vernoem ik ook de misvatting betreft een raku-oven, een kleine diameter voor het schouwgat dit energiebesparend zou werken, en dat is niet zo.
    Betreft een elektrische oven, deze heeft ook een ontluchtingsgat nodig in het deksel of plafond, wat Keramikos of wie dan ook het tegendeel beweerd. Voor een oventje van 70 liter is een gat met diameter van 3 cm. voldoende. Is dit er niet, maak er eentje. Ten allen tijde dit ventilatie-gat NOOIT afsluiten. En wat betreft de pin-hole huid wijst op het gebruik van een te lage smeltcone nummer. Het vergrijzen-blaasjes-vorming komt door gebrek aan ventilaltie. Dit is mijn advies, en je doet er verder mee naar believen.
    beantwoord
  • beste lucien,

    Ik ga vandaag bakken, laat het kijkgat open omdat ik nog geen ontluchtingsgat heb en ga met de hand "opschakelen"
    Ik vermoed dat ik inderdaad hoger zal moeten stoken, maar probeer het nog een keer met langzamer stoken, nieuwe conetjes kopen kan altijd nog.
    dank voor je antwoorden en geduld!
    vriendelijke groet,
    marlies
    beantwoord
  • Beste marrie,
    ik heb de oven 2ehands gekocht en denk dat er nooit hoger dan 955 mee is gestookt,
    groetjes,
    marlies
    beantwoord
  • Marlies, het langzamer stoken vóórdat je de 600°C bereikt hebt is om veiligheidsreden voor de werkstukken. ( zie stookcurven )
    Dit langzamer stoken gaat geen invloed hebben op het eindresultaat, gezien deze cones tijd én temperatuur samentellen. Sneller stoken vraagt een hogere eindtemperatuur, langzamer stoken en lagere eindtemp. Ik vrees dat je alsnog andere cones zult moeten kopen.
    beantwoord
  • Over de discussie w.b. het al dan niet openen van het kijkgat het volgende. Als de oven een keramikosoven is van het oudere type en dat zijn de meeste met kilnsitter uitgeruste ovens, dan bestaat de deksel uit verlijmde lichtgewicht isolatie stenen. Deze zijn dusdanig poreus, dat zij het vocht doorlaten. Mij is dat toendertijd ook door keramikos verteld.
    Ik heb zelf met een oude zevenkantige keramikos oven met kilnsitter gestookt. In het kijkgat had ik met een klompje klei een thermokoppel aangebracht. Ik heb nooit problemen gehad met de afvoer van het vrijgekomen vocht.
    beantwoord
  • Nou Kees, en ik vertel je dan wat anders. Nogmaals bekijk het maar.
    beantwoord
  • Ik vind dit interessant en heb dit zelf nog nooit gehad en ben op zoek gegaan naar meer theorie.
    Om het probleem theoretisch te kunnen begrijpen (mijn belangstelling ligt vooral bij de roetmelding aan het deksel van de elektrische oven) kunnen we er dan van uitgaan, Lucien dat het geheel niet een volledige verbranding is geweest?
    beantwoord
  • Marrie, dat is juist! Dit is koolstof dat is neergeslagen door een tekort aan zuurstof. Als een oven totaal afgesloten is kunnen de organische resten voldoende zijn de zuurstof in de oven op te nemen, net zoals men kan zien aan de randen van een gasoven ( Raku ) na een primaire reductie. Bij omzetting van klei naar scherf komt er wel wat meer vrij dan alleen moleculair gebonden water. En dit moet dan ook maar door de ' poreuze ovenwanden '? Zullen niet lang meegaan, die arme weerstandjes. In mijn zelfgebouwde elektrische oven uit 1976 heb ik wél een ontluchting voorzien. Ziet er nog uit als een tiener ( mijn oven ).
    beantwoord
  • Beste Lucien, Marrie en Kees,
    Ik heb vanmorgen de oven uitgepakt.
    De eindtemperatuur is in 7.45 min gehaald.
    Ik moet zeggen dat het bakken met open kijkgat beter voeld en er zitten geen roetresten om de deksel. de zwarte plekken op de deksel zijn een stuk minder prominent geworden. Toch zuurstoftekort dus.
    Het probleem met de glazuur is nog het zelfde.
    De kleur is grijs, hij is halftransparant en nu is hij ook nog zijdeglans.
    Ik had gehoopt op spierwit kalkmat.
    Ik heb Keramikos gevraagd of mijn verwachtingen van de glazuur wel realistisch zijn of dat de glazuur altijd grijs uitvalt en wat het probleem kan zijn.
    Hou jullie op de hoogte,
    marlies
    beantwoord
  • Maerlies, heb je nog dezelfde cone-nummer gebruikt als voorheen of reeds een hoger nr. Als je al een tijdje hebt gestookt met totaal gesloten oven, kan het nog enkele baktes duren voor alles is opgeruimd. De meeste neerslag zit hem tussen isolatie en steen ( aan de koude zijde ) en zal nu geleidelijk verdwijnen. Laat zeker iets weten na de volgende bak. Succes.
    beantwoord
  • de zelfde conenr. misschien toch wat korter bakken...
    wat ik me nu afvraag is of het mogelijk is om een steengoed-geglazuurd werkstuk te glazuren met aardewerk-glazuur, en dan te bakken op 1060C zodat ik de schaal nog kan redden...
    beantwoord
  • Marlies, korter bakken zou ik afraden. Probeer toch de eerste 500°C niet sneller te gaan dan 100°C/uur. Na deze temperatuur heeft de snelheid geen belang gezien je met smeltcones werkt. Deze maken vanzelf de optelling ; tijd/temperatuur.
    Je hebt nu nog twee mogelijkheden:
    - herbakken met een hoger nummer( cone )
    - Een DUN laagje aardewerk-glazuur eroverheen en bakken met het cone-nummer wat je reeds gebruikt hebt.
    beantwoord
  • Beste Lucien,
    ik heb de 2e helft van het glazuur ook aangemaakt en gemengt met de 1e helft om zeker te weten dat het niet aan niet goed mengen van de glazuur lag en de schaal nogmaals 3x geglazuurd en gebakken.
    Het probleem is niet weg. De glazuur is grijs en half-transparant.
    Ik geef het dus maar op en beschouw de schaal als mislukt.
    Volgende keer ga ik andere mat-wit glazuur proberen.
    Bedankt voor je goede raad en antwoorden,
    groet,
    marlies
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.