ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Werkstuk 2 keer glazuren

Ik heb een werkstuk eerst met onderglazuur gekleurd en later geglazuurd met transparant glans en gebakken. Waarschijnlijk is de glazuur laag op sommige plaatsen te dun aangebracht want op sommige plaatsen zit geen glans laag.
Mijn vraag: Kan ik het werkstuk voor de 2e keer glazuren en bakken of is de kans groot dat het mis gaat?
Hartelijke groet,
Else

12 antwoorden

  • Hallo Else, als je over een geglazuurd werkstuk met een zachtharige kwast gaat en het voelt op sommige plaatsen ruw aan, dan heb je daar te dun of kale plekken in het glazuur. Je kunt dit ook met je vinger doen maar dan zit er gelijk vet op het werkstuk.
    Deze plekken kun je opnieuw glazuren. Door een kleefmiddel aan het glazuur toe tevoegen hecht het glazuur beter.
    In theorie heb je altijd een kans dat het mis gaat met opnieuw bakken;een groot werkstuk kan een scheur gaan ontwikkelen, of een zwart spikkeltje kan zich in het glazuur vastbakken.Deze kans is niet zo groot en ik zou daarom opnieuw gaan glazuren en bakken.
    Rob
    beantwoord
  • Mijn dank is groot. Else
    beantwoord
  • heb ook zo'n probleem, lees hier wel van alles over, maar t zou zo leuk zijn als ik ook eens iets kon lezen over hoe het nu is afgelopen, resultaat geweldig/of juist niet, er wordt van alles gevraagd hier maar ik lees zo weinig over de resultaten als ze volgens een bepaalde tip worden uitgeprobeerd.
    groetjes
    beantwoord
  • Ik heb uiteindelijk niet voor de tweede keer geglazuurd omdat ik de glazuur niet goed uitsluitend op de 'kale' plekken kreeg. Ik kan dus geen uitslag geven over het resultaat. Groet Else
    beantwoord
  • leuk dat je toch nog reageert, dank je, ik wacht nu nog andere reacties af, groetjes
    beantwoord
  • Hallo Else,

    Ik begrijp uit je tekst dat je bang bent dat de al geglazuurde delen (de niet kale plekken) te dik zouden worden als je het geheel overglazuurt.
    Dat hangt natuurlijk ook af van de al aanwezige dikte.
    Maar als je dit risico helemaal wilt vermijden kun je er ook een lager bakkend glazuur in een gelijkmatige laag overheen zetten.
    Dat hecht dan wél op de onderlaag zonder dat déze opnieuw smelt.
    En zó zijn ook de kale plekken van een gladde glazuurlaag voorzien.

    groet, Frans V.
    beantwoord
  • Ik werk niet met een glazuurspuit en met dompelen vind ik het niet heel eenvoudig om de glazuur overal gelijkmatig op te krijgen (lopers e.d.) maar het is het proberen waard. Bedankt voor de tip Frans.

    Groet Else
    beantwoord
  • Voor je gaat glazuren is het beter eerst je werkstuk goed warm te maken.Dan er dikke glazuur overheen doen.
    Die dikke glazuur moet dan veel plakmiddel(cmc o.i.d.)
    bevatten.
    Het is ook mogelijk om alleen de kale plekken zo opnieuw te glazuren.

    Frans
    beantwoord
  • Hallo Rob,
    Ik heb mijn werkstuk met ijzeroxide en cobaltsulfaat en cobaltoxide bewerkt.(mooi) Gebakken en daarna glazuur opgebracht en vervolgens weer gebakken. Nu heb ik aan èèn kant van het beeld te veel glazuur opgebracht wat ik niet goed vind. Daar glans het te veel. Nu mijn vraag: Is het mogelijk om dat slechte gedeelte weer te bewerken met ijzeroxide en cobaltoxide en dan te bakken. Daarna voorzichtig dus minder glazuur op te brengen en dan weer te bakken. Hopelijk is er een oplossing voor dit probleem.
    Gr Guus.
    beantwoord
  • Hallo Guus,dit kun je dit zeker proberen.Veilig is om experimenten altijd het eerst met een proef tegeltje te proberen.Volgens mij kun je die kant die glanst door te veel glazuur,weer bewerken met cobaltoxide en ijzeroxide, zonder hier opnieuw over heen te glazuren.De oxides hechten toch wel door het onderliggende glazuur en zinken afhankelijk van de opbreng dikte in.Nieuw glazuur(afhankelijk van de dikte) over je bestaand laag glazuur/oxides zou ook weer nieuwe glans opleveren.Uitgezonderd indien je de oude glazuur lagen zou verwijderen met een dremel of slijpmachine.

    Rob
    beantwoord
  • Hallo a.Stokkink,
    Ik begrijp dat je meer wilt weten.
    Mijn ervaring; 2 potten,1× geglazuurd met olievlek/glazuur, resultaat: dof en kalig,wat schraal,(zie foto), de 2de keer opnieuw geglazuurd, nu met leisteen
    GL 5031, niet gezeefd,+ Tylose toegevoegd, het glazuur hechtte aanvankelijk nog niet overal en heb dan ook de kale plekken ingesmeerd met een kwastje tylose,als extra, heb de föhn gebruikt voor het drogen, daarna 3× gekwast-kruisgewijs, gestookt op 1050° en het resultaat is mooi.(zie foto).
    groet, truus w.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • truus, leuk dat je moeite heb genomen om hier op te reageren, vaak kun je je wel iets met de info, maar een foto maakt t toch altijd net iets duidelijker,
    dank je,
    groetjes

    o ja en nog ff dit: fijn dat je werk gelukt is !
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.