ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > basaltmeel

Op verschillende reizen naar Amerika kwam ik in de natuurparken "basalt" tegen. Onlangs kocht ik basaltmeel en door op zoek te gaan in het discussieforum kwam ik een recept tegen van Lucien Tinck voor 1200-1250°
basaltmeel 72%
Kali veldspaat 36%
Dolomiet28%
Is dit een kwastglazuur? Basalt mengt niet, bezinkt en is niet te zeven, waarschijnlijk ook niet te spuiten?
Heeft iemand ervaring met "basaltmeel" in glazuur en eventueel een goed recept?
Lisette

9 antwoorden

  • Lisette, om er een kwastglazuur van te maken moet je er een ' verdikker ' aan toe voegen zoals CMC of Xanthan-gum. Dit verhindert het bezinken. Als het basaltmeel door een 100 mesh-zeef gaat kan het ook gespoten worden.
    beantwoord
  • dank Lucien, ik zal er een kwastglazuur van moeten maken want de basalt gaat inderdaad niet door de zeef. Ik heb nog enkele glazuurrecepten gevonden in het boek: "émaux et glaçures céramiques" van wolf E. Matthes (P349), ken je het toevallig? Veel grondstoffen zijn me onbekend. Weet je bv wat argile W 100 of arglle d'Odenwald is? Of is het te vervangen? Hij zegt ook dat je bij een recept met basalt "10%è 20% d'argile, kaolin et/ou moudre très finement " moet toevoegen om bezinken tegen te gaan.
    Lisette
    beantwoord
  • Lisette, je kan het basaltmeel ook in een vijzel fijner malen en dan zeven in een 80 mesh. Dit volstaat om te spuiten." 10 % d'argile ou kaolin " is de 10 tot 20% klei of kaolien, wat bedoeld wordt met W100 westerwald of odenwald. Te koop bij Willems. Een plastische witbakkende steengoedklei of ball clay volstaat ook. Ik heb de duitse versie van het boek van Matthes. Moest iedereen op zijn boekenplank hebben met aan weerszijde een brandende kaars. :-)
    beantwoord
  • straks ga ik aan de slag!!
    zoals je zegt ga ik eerst het basaltmeel in de vijzel wat fijner maken en jouw tip opvolgen.Kaolien of witte poederklei heb ik nog wel liggen .Ik ga een paar recepten uitproberen, ook eens wat kobaltoxide toevoegen en zien wat er van komt. Ik hou je op de hoogte van het resultaat maar de bak zal nog wat moeten wachten tot ik wat meer heb om te glazuren!
    Alvast bedankt!
    groetjes, Lisette
    ps. de substantie doet me erg aan asglazuren denken die ik ook al eens uitprobeerde , helaas ook niet te spuiten maar dompelen of kwasten
    beantwoord
  • Lisette, dit kan wél als je er voldoende verdikkingsmiddel aan toevoegd, zoals CMC-lijm, Xanthagum, Optapix, Bentone en dergelijk. De verhouding van toevoegen hangt af van de gebruikte grondstoffen of die al dan niet moleculair water bevatten zoals Klei en Kaolien, wat gecalcineerde of gefritte grondstoffen niet hebben en daardoor sterk bezinken als zeezand in water.
    beantwoord
  • "daardoor sterk bezinken zoals zeezand in water" dat is mooi gezegd, zo was het inderdaad, zeker bij recept 1
    Hoeveel Bentone zou ik dan toevogen op volgende recepten bv.
    recept 1: basaltmeel 36
    kali veldspaat 36
    dolomiet 26 (jouw recept uit het forum)

    recept 2: basaltmeel 30,3
    kleipoeder 18,2
    titaanoxide 3 (van Matthes

    bij colpaert zegden ze 0,05 /100gr dat lijkt me wel heel weinig
    ik heb ook nog bentoniet (bentone zou 6X sterker in concentratie dan bentoniet?)
    Ooit kocht ik eens een potje glazuurlijm kur 8-100 (combi Kur 1 en Kur 5)en Kur 5 is dat ook te gebruiken om een kwastglazuur te maken of als zweefmiddel te gebruiken(1 koffielepel per Liter water schreef ik erop klopt dat?)

    groetjes, Lisette
    beantwoord
  • Lisette,
    In recept 1 is basaltmeel de enige grondstof die gaat bezinken en in recept 2 komt titaanoxide erbij, maar daar heb je minder basaltmeel. Zal zowat gelijk bezinken.
    Bentoniet is een grondstof en Bentone is een merknaam waarbij twee grondstoffen zijn samengevoegd, waarvan bentoniet er eentje is. En het werkt wel degelijk veel sterker. Dit heeft te maken met de hoeveelheid water dat een zweefmiddel kan vasthouden. Al die zweefmiddelen lost je best op in water en voeg stapsgewijs aan toe tot er omzeggens geen bezinken meer optreed. De hoeveelheid hangt af van het gebruikte recept. Zelfs tapioca kan je gebruiken ( eerst koken ). Glazuurlijm heeft een andere functie: fixeren van het opgebracht glazuur, zoals bv arabische gom.
    beantwoord
  • als je het kan doen zoals jij zegt is het simpel om de hoeveelheid te bepalen...
    Ik dacht dat je benotiet of bentone altijd droog onder de glazuurgrondstoffen moest mengen omdat het anders zou klonteren
    weeral dankjewel Lucien
    Lisette
    beantwoord
  • Ho ja Lisette, bentoniet en bentone moet je er wel droog onder mengen, maar ik denk dat deze producten hier zelfs niet nodig zijn.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.