ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > kleipoeder t.b.v. engobe

Hallo allemaal,

Ik ben een groentje in de keramiekwereld en nieuw op dit forum.
Over het toepassen van engobe heb ik de volgende vraag: ik heb een paar engobes gemaakt met als basis halfvette kleipoeder. Kan ik deze engobes ook toepassen op draaiklei of moet ik dat vette kleipoeder voor gebruiken?
gevraagd

10 antwoorden

  • Marlene, ik krijg nu wat de indruk of je over melk bezig bent. ( magere, halfvolle en volle ). Het veiligste wat je kunt doen is slib maken van de gebruikte draaiklei ( en door een 100 mesh zeef halen ). Aanbrengen op de lederharde klei. Geef eens in links in ZOEK wat er al is geschreven over vette klei.
    beantwoord
  • Dank voor je antwoord Lucien. Bij mij op de opleiding wordt gesproken over halfvette klei bij handvormen en vette klei bij het draaien. Dus ja, dan wordt het vanzelf een beetje melkerig. ;)

    Ik wilde het liefst gelijk de engobes opbrengen en dus de reeds aangemaakte gebruiken. Maar ik zal nu eerst wat droge draaiklei gaan vijzelen. Ik heb op dit moment alleen een 80 mesh zeef. Is dat heel erg of moet ik echt wachten tot ik een 100 heb?
    beantwoord
  • Marlene, voor engobe volstaat een 80 mesh ook al. En,.. eens de definitie vragen ivm het verschil tussen halfvette en vette klei. Ben ik wel benieuwd naar. :-)
    beantwoord
  • Ik heb de kleipoeder inmiddels gemaakt van de draaiklei, gemengd met oxides en aangebracht op een paar leerharde vaasjes. Voorlopig ben ik nog in de uitprobeerfase dus ik zie wel wat het wordt.
    Dank voor je advies Lucien!
    beantwoord
  • Ik heb van een glasblazer 10 kg chamotte meel gekregen (fijn). Wat kan ik hiermee doen?
    beantwoord
  • Annelies, onder je klei mengen. Beter dan grove chamotte.
    beantwoord
  • Lucien,
    Wat bedoel je met onder je klei mengen?
    beantwoord
  • annelies, weet je wat chamotte is ?
    beantwoord
  • Dat zijn de kiezeltjes grof of fijn in klei. Verdere bewerkingen zou ik niet weten. Ergens heb ik bijv. gelezen een klein beetje door de glazuur voor betere hechting. Maar dat kan ik me niet voorstellen, dan krijg je toch puntjes? Het klint dom, ik weet het, maar ik vind zoveel antwoorden hier, dat ik dit ook maar eens heb gevraagd. Alvast bedankt voor je antwoord.
    Annelies
    beantwoord
  • annelies,dus zoals ik schreef kan je die chamottepoeder in je klei mengen. Dat chamotte voor een betere hechting van het glazuur zou zorgen is broodje-aap.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.