ALGEMEEN > Tegels - platen klei > Steengoed tegels bakken

Als ik steengoed tegels bak bij 1250 graden worden ze tijdens het bakken bol. Ik gebruik Creaton 254, waarmee ik op aardewerktemperaturen goede resultaten krijg. Kan iemand mij een andere
steengoedklei aanraden, waarmee ik vlakke tegels op
steengoedtemperaturen kan bakken? Alvast bedankt.
gevraagd

7 antwoorden

  • Vervormingen na stoken op hoge temp zijn m.i. gevolg van veranderingen in de struktuur van de klei tijdens het vormen/draaien. Als je tegels maakt door deze met een draad direct uit het blok klei te snijden zoals deze uit het pak komt, dus zonder veel uitwalsen e.d., houdt de klei ook na stoken zijn vorm. Ik stook op 1300 graden platte tegels en naamplaten, mits mijn ovenplaat maar vlak is.
    beantwoord
  • Bert, na nog een ander experiment dat ook mislukt is (ribbels aan de onderzijde) heb ik je raad opgevolgd.
    Wat is nu het beste? de tegels eerst biscuit bakken op bijvoorbeeld 1020 graden, of meteen doorstoken naar 1250 graden. Na de biscuitbak moet er namelijk ook nog worden gladgebakken. Graag nog een keer je advies!
    beantwoord
  • als regelmatige tegelbakker: 1é extra goed laten drogen met een bv baksteen op dan pas bisqiut bakken op 950°. Niet ineens naar volle kracht wel langzaam de temp opstoken, heb het ook zo geleerd nu geen problemen meer nooit zulke hoge temp gebruiken
    beantwoord
  • Voor tegels die binnen worden geplaatst heb je gelijk Rosa. Mijn probleem is dat ik tegels buiten tegen een gevel moet plaatsen. Deze tegels moeten vorstbestendig zijn en dus op hogere temperaturen worden afgebakken.
    beantwoord
  • Beste Jaap,


    misschien heb je iets aan de volgende tip.
    Als je de tegels gemaakt hebt kun je ze langzaam en vlak drogen door ze tussen gipsplaten te leggen.
    Ik bedoel de gipskartonplaten die je voor wanden en plafonds gebruikt ( de grijze niet de groene)
    Als je deze stapelt met de tegels ertussen komen ze ook nog onder druk te staan waarddor ze bij het drogen in ieder geval vlak blijven
    Ze niet te dicht bij de randen van de gipsplaten leggen omdat ze anders te snel aan een kant drogen.
    Het droogproces gaat zo heel langzaam.
    Ik heb deze techniek jaren geleden toepast om mooie vlakke plaatjes van 3 mm dikte te krijgen.
    succes
    beantwoord
  • Inderdaad Jaap, voor mijn buitentegels droog ik ze ook onde druk maar keer ze toch regelmatig,de tegels maak ik 5mm dik als ze gedroogd zijn zijn ze no ongeveer 3mm dan bak ik toch op 950° bisquitbak, verder werk ik ze af met glazuur op 1200° traag opstoken, bij ondervinding heb geleerd als ik ze ineens doorbak zijn ze gescheurd nu niet meer en de glazuur is dan zeer mooi, ze kunnen tegen een stoot en het vriesweer kan hun niet deren,zo ook mijn tuinbeeldjes, groetjes rosa
    beantwoord
  • Tenslotte kan ik het volgende melden:
    Deze discussie begon met mijn vraag over het kromtrekken bij het stoken van steengoedtegels bij 1250 graden Celcius. Het antwoord van Bert J. Wieman, nl de tegels te snijden uit het brood i.p.v. te rollen is mij het meest succesvol gebleken. Hartelijk bedankt Bert, en ook de anderen die deze discussie hebben meegedaan.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.