ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Gieten van glazuur

Mijn werkstukken voor de raku-oven overgiet ik met een glazuur. Al heel snel krijg ik dikkere stralen, welke vaak in een dikke druppel eindigen. Het probleem wordt nog groter als ik met een 2e of 3e glazuur wil werken.
Mijn vraag is, moet ik het werkstuk eerst bevochtigen, of meer water toevoegen aan het glazuur. Wat is een goede vuistregel voor de toevoeging van water aan een glazuur, ik ga uit van ong. 70%.
Ik voeg altijd al standaard tylose toe aan de glazuuur.
Vast bedankt,
Hanneke

13 antwoorden

  • Het is belangrijk dat je werkstuk niet teveel vocht opzuigt tijdens het overgieten.
    Je geeft zelf al 2 mogelijkheden om dat te bewerkstelligen eerst nat maken, dunnere glazuur gebruiken de derde mogelijkheid is wat hoger bisquit te bakken.

    De dikte van de glazuur moet je proefondervindelijk uitzoeken
    Ik doe mijn hand in de glazuur en als ik die er dan uit haal en ik kan net mijn nagels niet meer zien is dat voor mij een teken dat ik op de goede dikte zit

    suc6 Frans
    beantwoord
  • Heb geprobeerd te doen wat je adviseert. Het bisquit bakken niet, want alles stond al klaar, dus dat is als altijd op 960 gedaan.
    Glazuur dunner gemaakt, stukken vochtig gemaakt, maar als er een laag glazuur zit en er komt een nieuwe laag overheen, is het direkt dik. Na het stoken zie je dan ook duidelijk een dikkere straal lopen.
    Ik gebruik een transparant glazuur op basis van alkalifritte 1510 en nepheline syenite. Zou een ander glazuur dit mogelijk minder hebben?
    Hanneke
    beantwoord
  • Inderdaad, het komt door het glazuur op basis van fritte 1510 en N.S.,met dat glazuur krijg ik hetzelfde
    Terwijl ik dat met andere glazuren niet heb.
    beantwoord
  • Emma,
    Wat voor glazuur gebruik jij dan voor de Raku?
    Er zijn zeer veel recepten, maar als jij een glazuur hebt die volgens jou goed is, wil ik dat zeker proberen.
    Hanneke
    beantwoord
  • Beste Hanneke

    Ik stook al meer dan 10 jaar raku en gebruik altijd 50%gerstley boraat en 50% nepheline seyenite met water aanlengen tot koffiemelk dikte een ideaale glazuur , die je ook met oxidus kunt kleuren je zult zien dat je probleem is opgelost. smeltpunt is ong 990 graden
    sucses met je raku.
    groeten janwf
    beantwoord
  • Jan,
    Als ik de stukken uit de oven haal met die temperatuur is het absoluut niet uitgesmolten.
    Ik stook langzaam op, ongeveer in 1 uur, tot 1020-1030 graden en laat dan de oven zo'n 5-10 minuten op deze temperatuur. Daarna haal ik de stukken eruit.
    Volgens mij is gerstley boraat niet meer verkrijgbaar, althans niet de echte. Er wordt wel gerstley boraat aangeboden, maar naar het verluid is dat een namaak produkt. Ik vraag mij of deze dan hetzelfde werkt als de gerstley boraat en is de gerstley boraat die bij diverse wordt aangeboden steeds dezelfde of is deze steeds anders. Ook hierbij de vraag werkt deze hetzelfde of steeds anders?
    Hanneke
    beantwoord
  • Vorig jaar heb ik heel veel proefjes gedaaan met verschillende : grondstoffen klei, vormen, enz.
    Mijn conclusie is dat glazuur met fritte 1510 en N.S. een lastig glazuur is. Als je het onregelmatig aanbrengt vloeit het niet gelijkmatig uit. Daarom begreep ik meteen wat je bedoelde. Ook van de druppels. Ik heb verschillende dingen geprobeerd om het te verbeteren maar het blijft lastig. Op zich is het wel een mooi glazuur maar dan moet het niet te dik, en op de juiste wijze worden aangebracht. Met gerstleyboraat en calciumboraat heb je dat probleem niet, die grondstoffen voeien beter uit.
    b.v. 80gr gertleyboraat + 20 nepheline syenite maar 50 G.B + 20 N.S. kan ook of 50gr calciumboraat + 50 S.N.
    Je kunt het glazuur met fritte 1510 ook veranderen door er krijt aan toe te voegen. b,v, 85gr fritte 1510 + 10gr N.S. + 5gr krijt.
    70% water vind ik weinig ik doe minimaal 80% en bij G.B. meestal 100%
    emma
    beantwoord
  • beste hanneke

    De gerstly die ik gebruik is nog uit een oude vooraad,hiervan heb ik toen 30kg heb gekocht,of er ook namaak is weet ik niet
    Lijkt me moeilijk na temaken.
    Als mijn oven warm is stook ik ong drie kwartier naar 990-1000 gr .
    De glazuur is dan mooi uitgesmolten.

    Ik heb op het internet nogwel een vervanger voor gerstly gevonden.
    100gr ftitte 3221 (ik weet niet wat dit is)
    80 gr ns
    20 gr ballclay
    gr jan
    beantwoord
  • fritte 3221 is een calcium boraat fritte
    beantwoord
  • hans
    Bedankt voor je bericht.
    gr jan
    beantwoord
  • Emma,
    Bedankt voor je uitvoerige antwoord. Ik kreeg al de tip om 5% ballclay toe te voegen aan de 80 1510 + 20 NS.
    Ga dit proberen, maar ook jouw recept. Tenslotte is het erg zonde als de glazuur niet goed uitsmelt.
    Hanneke
    beantwoord
  • de oude Gerstley boraat is nog bij ED Knops te koop
    beantwoord
  • Hetty
    Ik heb het nog bij Robulien in swalmen gekocht,dat Ed ook nog wat had wist ik niet, bedank voor de inlichting
    gr jan
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.