ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > fel gekleurde engobe

Ik probeer een felgekleurde engobe te maken. Maakt niet uit welk pigment ik gebruik, telkens krijg ik een fletse kleur. Niet echt helder, spankelend.
Maak de engobe van witte halfvette kleipoeder.
Moet ik er soms nog een andere stof aan toevoegen?
Wie heeft het antwoord.
Alvast bedankt.
Ankie Kienhuis
gevraagd

7 antwoorden

  • probeer eens een glazestain met wat fritte.
    De meeste stains zijn goed tot 1250 graden.
    zo is wel een heldere kleur te krijgen maar is dan geen engobe.

    Frans
    beantwoord
  • De kleipoeder maakt dat de kleur van de engobe nogal flets wordt.Hier is weinig aan te doen.Probeer eens wat fritte bij de (gekleurde)engobe te doen,je krijgt nu een sinterengobe.De kleuren verdiepen zich meer en geven een minder flets uiterlijk.

    Rob
    beantwoord
  • Hallo Ankie,
    Een engobe is in wezen een witte stof (klei) die met een kleurpigment erbij enkel pastelkleuren oplevert. Wij hebben goede resultaten wanneer je aan de klei een fritte toevoegt. Door de engobe op deze manier meer te laten sinteren zal de kleur van het kleurpigment beter tot zijn recht komen.
    Met groet van www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • ankie, als je engobe fel wil inkleuren en toch engobe overhouden zal je soms tot 50% pigment moeten gebruiken. Met kleurvormende oxydes werken zou ik in dit geval afraden. Om kleur te krijgen met oxydes kan maar pas als deze smelten, en in een engobe smelten die nog niet of vormen een sinterengobe tot glazuur, wat niet de bedoeling is, mag ik aannemen. Pigmenten zijn reeds gesmolten oxydes en hebben zo reeds de gewenste kleur. Ze zullen in een engobe weinig kans maken in een smeltproces deelachtig te worden. Hoe dichter het engobe komt tot zijn sinterpunt, hoe feller de kleur zal worden of hoe minder pigment je nodig zal hebben.
    beantwoord
  • Als aanvulling op bovenstaande oplossingen wil ik nog opmerken;Hoeveel pigment je ook toevoegt,je mengt je felle kleur toch altijd bij met het witte kleipoeder, en het blijft een compromis met verlies van eigenschappen van de kleur.Behoud van helderheid etc. krijg je door eerst een witte engobe te gebruiken ,en daar dan boven op je( felle) kleur.

    Rob
    beantwoord
  • Door vakantie zag ik nu pas al jullie antwoorden. Heel erg bedankt. Ik ga jullie tips uitproberen en jullie horen ervan.
    Groeten ANkie
    beantwoord
  • Hey Ankie,

    Wat is precies de reden dat je persé een engobe wilt maken die felgekleurd is? Kun je niet beter na de biscuitstook decoreren met bv. Claybright? Dan krijg je echte felle kleuren :)
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.