ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > siliciumcarbide

Ik ben aan het experimenteren om glazuren te vinden die een "krater"-effect geven. Nu ben ik in een boek een mooi glazuur tegengekomen waarin siliciumcarbide (carborundum) verwerkt is, maar kan niets vinden over hoe je dit kan inpassen in een glazuur en op welke temperatuur je dit het beste kan stoken. Ik heb al wel begrepen dat het een grondstof is die je niet via de glazuurspuit moet verwerken omdat dit onherroepelijk de spuit verstopt.
Kan iemand mij helpen aan een recept of een aanwijzing hoe ik hiermee kan gaan experimenteren?

Ineke

8 antwoorden

  • Hoi Ineke,
    Zelf heb ik al diverse malen gewerkt met siliciumcarbide. Je voegt hooguit 0,5% toe aan een glazuur. Zelf heb ik mijn stukken gebakken op 1060 graden. Je krijgt een leuk krater effekt. Hoe meer je toevoegt hoe groter de kraters zijn. Dat is een kwestie van proberen.
    Sukses ermee.
    Hanneke
    beantwoord
  • Als je de FFF variant van SiliciumCarbide neemt (dat is zeer fijn gemalen) dan is dat best met een spuit te verwerken.

    Tesamen met 1 % tinoxyde en 0.5 % koperoxyde is het mogelijk om rode glazuren te maken vanwege de reducerende eigenschappen van SiC

    suc6 Frans
    beantwoord
  • Frans,
    Kun je vertellen war deze variant FFF te koop is?
    Hanneke
    beantwoord
  • Ik heb het bij VeKa gehaald een paar jaar geleden .
    Die zitten in Amsterdam op de Bloemgracht 132
    beantwoord
  • Frans,
    Als ik het goed begrijp, neem ik een transparant glazuur, voeg 1% tinoxyde, 0,5% koperoxyde en 0,5% FFF toe en kan hiermee een rood glazuur krijgen?
    Als dit zo is, ga ik hier zeker mee experimenteren.
    Hanneke
    beantwoord
  • Ik vraag mij af of silicium carbide of FFF gebruikt kan worden bij de rakustook.
    Hanneke
    beantwoord
  • Precies Hanneke

    Alleen je transparante glazuur dient dan geen zink en barium te bevatten.
    beantwoord
  • Wat gebeurd er dan als dat er wel in zit, Frans?
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.